PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
Hei; SÅ glad jeg fant forumet! [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : Hei; SÅ glad jeg fant forumet!

ToneWH
01-06-07, 15:47
Hei alle sammen!

Jeg er ei jente på 39 som idag har fått diagnose endometriose. Og gjett hva? DET er jeg faktisk glad for.... Misforstå meg rett - jeg har skjønt at dette ikke er noen "walk in the park". Skal prøve å forklare hva jeg mener.

En tid tilbake merket jeg en vond kul på skrå under navlen; legen min sendte meg på ultralyd, og ultralydlegen mente det var et brokk. "Brokken" ble mer og mer smertefull (spesielt i forb. med mensen) etterhvert som tiden gikk, og til slutt mente fastlegen min at det var på tide å få operert dette brokket. Jeg fikk time til forundersøkelse ganske kjapt (15.mai) på Sandefjord Sykehus, men indremedisineren der kunne ikke forstå at dette var brokk; han hadde sett brokk hos kvinner under navlen EN eneste gang i løpet av 40 år. Så han mente at jeg burde legges inn så snart som mulig og operere ut det han mente var en svulst.

Fredag 25. mai ble jeg så operert på dagkirurgisk på Sandefjord, og kirurgen var gravalvorlig etterpå og fortalte meg at jeg ikke kunne se bort fra at det var sarkom (kreft i bindevevet), men at svulsten ble sendt inn til undersøkelse, og at jeg ville få svar så snart som mulig. Vel; idag tidlig ringte han og sa at det var endometriose. Han oppfordret meg til å sjekke ut dette forumet, og sa at han skulle snakke med en gynekolog på mandag, slik at vi kunne stake ut en videre behandlingsvei. (Jeg har visstnok en del av disse... ) Denne endo'en satt i bukmuskulaturen min, og er neppe den som har forårsaket de sterke smertene jeg har hatt under og rundt menstruasjon og eggløsning. Så nå sitte jeg da her; lettet og glad fordi det ikke var kreft (bestemoren min døde av magekreft), men litt fortumlet over å ha noe jeg aldri før idag har hørt om.

Igjen; jeg er kjempeglad jeg har funnet denne siden; tror jeg kan lære masse her, og også få god støtte og gode råd mht hvordan man best kan leve med dette fremover!

Takk!!

:kjempeklem: Tone.

NN2
01-06-07, 15:52
:hallo: hit til oss på forumet.

Så flott at det ikke var kreft:hurra: Selv om ikke endo er noe og spøke med det heller. Mange av oss sliter veldig mens andre igjen har det lettere igjen.

Flott at du fant oss. Bare å spørre om det er noe du lurer på.

Lykke til videre med behandling!

Katarina
01-06-07, 15:58
Hei på deg og velkommen hit! :klems:

Flott du fant oss, godt du fikk svar på endel av dine undringer ved å få endometriose-diagnosen. Håper du vil trives her! ;)

ToneWH
01-06-07, 16:12
Takk, Janne:) Har sikkert masse mer spørsmål til uka, når jeg har snakket med gyn og kirurgen.

Leser at Ullevål har gode folk, men er det noen som har noe erfaring med Sandefjord Sykehus? Fikk veldig godt inntrykk av dem der da jeg ble operert - både av kirurg og anestesi samt annet personell. Men aner jo ikke om de er flinke på endo, da. Eller om de en gang driver med det der.

Mvh Tone:)

NN2
01-06-07, 16:42
Takk, Janne:) Har sikkert masse mer spørsmål til uka, når jeg har snakket med gyn og kirurgen.

Leser at Ullevål har gode folk, men er det noen som har noe erfaring med Sandefjord Sykehus? Fikk veldig godt inntrykk av dem der da jeg ble operert - både av kirurg og anestesi samt annet personell. Men aner jo ikke om de er flinke på endo, da. Eller om de en gang driver med det der.

Jeg har ingen erfaring med sykehusene i Vestfold, men her inne er det flere jenter fra Vestfold som sikkert kan svare deg bedre ang dette. Men derimot det jeg vet er at flere av jentene her inne som er fra Vestfold reiser til Ullevål i stedet. Ullevål har de den beste komtetansen på endo. Selv er jeg veldig fornøyd med Ullevål

:klemme:

Maria
01-06-07, 17:16
Velkommen :vinker:
Flott at du fant oss, og håper du vil ha mye nytte av forumet. Her er det bare å spørre og grave. :)

ToneWH
01-06-07, 17:56
Takk Maria og Katharina:)

Det er så merkelig; har lest en del av innleggene her, og det forklarer så mye for meg; blant annet alle de plagene jeg har hatt, som jeg trodde bare var å forvente etter en tvillingfødsel og et travelt liv. De smertene, ofte udefinerbare og uforklarlige.. mensen som bare blir verre og verre.. trøttheten og det at jeg blir så fort sliten. Den stadige følelsen av å gå og "hangle" i ukesvis - som om du er syk/forkjølet/influensarammet, men ikke riktig klarer finne ut hva som feiler deg. Magen som aldri fungerer skikkelig; enten forstoppelse eller diare, og så oppblåst til tider, at man ser ut som om man er gravid. Utrolig godt å se at dette kalles noe; jeg trodde en stund at jeg bare var hypokondrisk av meg. Nå ser jeg frem til å komme til en lege som ikke trenger gjette diagnose.

Takk igjen!

Mvh Tone

Katarina
01-06-07, 18:01
Jeg skjønner lykken din SÅÅÅÅÅ godt. De fleste av oss her inne har vært i det "mellomrike" selv, hvor vi til slutt lurte på om vi var hypokondere. Men så var det ENDOMETRIOSE! :blunk:

Vigdis
01-06-07, 18:09

:hallo: Tone!
Håper du vil trives her..

Jeg har vært operert med lap ved Sandefjord i 04
Hadde 1 år tidligere en lap ved Tønsberg hvor jeg fjernet en eggestokk, fordi de trodde jeg hadde en svulst i den. Ble innlagt pga store smerter. (først trodde de det var kreft, pga jeg hadde masse væske i buken ) Så fikk jeg beskjed etterpå at det var en tviling cyste (noe det heller ikke var , men det fikk jeg vite først 2 år seinere etter den var fjernet)
Fortsatte med smerter og det ble en lap til.
I Sandefjord fant de ikke noe galt, jeg ble sendt hjem m null resultat, men like vondt.
Ble siden en kasteball hit og dit, og trodde til slutt nesten selv jeg var gal! (eller BLE gal av smerter )
Kom over denne siden, kom i kontakt med ullevål og Anton Langebrekke, og hadde lap der i febr i år.
Fant masse endo. Så at de har greie på endo på Sandefjord... Ikke i mitt tilfelle, det var aldri et ord som ble nevnt engang, verken der eller i Tønsberg.
Så mitt råd er: Ullevål
Bare spør hvis du lurer på noe!

ToneWH
01-06-07, 18:19
Takk skal du ha, Vigdis :)

Da ber jeg om å få en henvisning til Ullevål når legen ringer til uken. Kirurgen som opererte meg, ga meg adressen til denne siden, så det er mulig at han ikke vet stort om endo heller, men han virker iallefall som om han tar dette alvorlig. Jeg har en kjempegrei fastlege, og regner også med at han tar dette alvorlig. Hadde celle-endringer på livmorhals for flere år siden, stadie 1, og da jeg kom til han og fortalte at jeg følte meg rar (fordet om man ikke kan kjenne at man har celle-endringer) der nede, tok han meg på alvor med en gang, tok celleprøver og sendte meg til gynekologisk, hvor de opererte ganske kjapt. Han mente at man aldri skal underkjenne en kvinnes instinkt ad sin egen helse. Skulle ønske flere leger tenkte som han;) Da tror jeg kvinner og deres sykdommer hadde blitt tatt oftere på alvor og at man kunne reddet mange liv og skjebner rundtforbi.

Ønsker alle en riktig god helg! Tror det blir et bittelite glass rødvin idag:)

Mvh Tone

Vigdis
01-06-07, 18:24
Takk skal du ha, Vigdis :)

Da ber jeg om å få en henvisning til Ullevål når legen ringer til uken. Kirurgen som opererte meg, ga meg adressen til denne siden, så det er mulig at han ikke vet stort om endo heller, men han virker iallefall som om han tar dette alvorlig. Jeg har en kjempegrei fastlege, og regner også med at han tar dette alvorlig. Hadde celle-endringer på livmorhals for flere år siden, stadie 1, og da jeg kom til han og fortalte at jeg følte meg rar (fordet om man ikke kan kjenne at man har celle-endringer) der nede, tok han meg på alvor med en gang, tok celleprøver og sendte meg til gynekologisk, hvor de opererte ganske kjapt. Han mente at man aldri skal underkjenne en kvinnes instinkt ad sin egen helse. Skulle ønske flere leger tenkte som han;) Da tror jeg kvinner og deres sykdommer hadde blitt tatt oftere på alvor og at man kunne reddet mange liv og skjebner rundtforbi.

Ønsker alle en riktig god helg! Tror det blir et bittelite glass rødvin idag:)

Mvh Tone

Enig med deg altså.. sånn skulle alle lager vært..
Det kan jo hende det finnes noen der som har greie på endo, men som sagt så fikk ikke jeg noen hjelp der i allefall..
Skål til deg, ha en fin kveld!

Elin
01-06-07, 18:35
Hei Tove!!

:hallo: hit til oss, her er det bare å spørre, mange flinke jenter her!!

Håper du vil trivest!!

:kjempeklem:

Ann-Karin
01-06-07, 18:48
Hei og velkommen hit! Fantastisk glad fordi du hadde en lege som tok deg på alvor og henviste deg til forumet- og at du bare ikke fikk en gul post-it lapp med et rart ord på; endometriose :blunk:

Jeg har ingen erfaring med ditt distrikt, men som så mange andre fikk jeg ikke ordentlig hjelp før jeg kom til Ullevål/Langebrekke- jeg kommer aldri til å la noen fra Ålesund Sykehus eller St. Olavs til å ha noe med min endo å gjøre igjen!!!! Som deg, har jeg en fantastisk fastlege som hjelper meg etter beste evne, og han er (etter å ha lest op. beskrivelsen fra Ullevål) også bestemt på at det er dit jeg skal om det blir behov for lap igjen!

Lykke til med veien videre, og bruk forumet til å finne både kunnskap og trøst- det har vært svært nyttig for meg iallefall!

Ps. Tvillinger!? :hurra: Har du blitt gravid "på egen hånd" ??

ToneWH
01-06-07, 19:01
Takk for det Elin, og Ann-Karin:)

Det fins en bok som heter "det fins et spesielt sted i helvetet for kvinner som ikke hjelper andre kvinner". Mulig forfatteren har rett, men jeg skjønner jo at ingen her kommer til det stedet:gruppeklem:

Jepp, Ann-Karin, helt naturlig. Jeg har alt i alt vært svært heldig; jeg har ikke hatt store plager før etter jeg fikk tvillingene. Sluttet med p-piller julen -95 og ble gravid 23. mai, 1996. Hehehehe. Og det VET jeg bare;) De eneggede jentene mine er tatt med keisersnitt etter at vannet gikk 25. februar 1997; på termindato iflg legene.

Jeg leser noen av innleggene til jentene som prøver å få barn, med tårer i øynene, og ikke så rent lite skam i sjelen. For noen er det å få barn så altfor enkelt - for andre som virkelig ønsker barn, er det et hjerteskjærende slit, som går utover helse, ekteskap, humør og sosialt liv. Jeg beklager å måtte innrømme at jeg har vært en av dem som har tatt det for gitt.... DET skal jeg slutte med øyeblikkelig.

Dere som har vært her en stund.. Jeg har skummet gjennom ganske mange innlegg i dag, men har ikke funnet det; er det mange som merker endo på yttersiden av kroppen, slik jeg gjorde? Det kjentes ut som en halv golfball under huden.... med flere mindre "baller" nedover mot skambenet (GUD jeg hater det ordet; sikkert funnet opp av en mann! *ler*).

Håper det er greit å stille spørsmål i denne tråden, er ennå litt redd for å trå noen på tærne i tråder andre har startet:)

Mvh Tone

Tove
01-06-07, 20:24
Hei Tone

og velkommen til forumet.

Jeg har opplevd forumet her som åpent og problemfritt i det å stille spørsmål. Damene (jentene) her inne kan svare på der meste, og jeg tenker at det er mye ting som taes opp på ny når det kommer nye medlemmer.

Jeg tror ikke jeg er så veldig "hardt" rammet av endo. Mye av mine plager forsvant etter jeg opererte bort livmor. Men jeg kjente aldri noe på utsiden av kroppen.

Ønsker deg en fin kveld, kos deg med rødvin.

Hilsen fra Tove

Carina
01-06-07, 21:20
Det kjentes ut som en halv golfball under huden.... med flere mindre "baller" nedover mot skambenet (GUD jeg hater det ordet; sikkert funnet opp av en mann! *ler*).
Mvh Tone
På et annet forum jeg bevandrer, er det en bruker som kaller det "lystbenet" Myyye koseligere. ;)

Velkommen hit! Jeg er ganske ny selv, og ble hjertelig mottatt. Herlige jenter her inne. :klemme:

Jorunn
01-06-07, 23:45
Heisann du.. flere vestfold-jenter - så koselig da gitt!!

:hallo:

ToneWH
02-06-07, 14:34
Hei Tove, Carina og Jorun:) Takk for hyggelige poster - det er tydlig at samholdet her er flott!

@Tove; glad du ikke er så plaget, og det er vel det som på mange måter betegner denne sykdommen, utifra det jeg har lest og hørt her. Noen er hardt rammet, og andre er mindre hardt rammet. Da jeg hadde celle-endringer på livmor noen år tilbake, ba jeg om at de skulle ta livmoren, men kirurg og gynekolog mente jeg var for ung (34), selv om jeg selv insisterte på at jeg hadde fått de barna jeg ønsket (har mine egne to, og en stedatter på 17). Og så tenker jeg nå da... Om de hadde tatt livmoren min da, hadde jeg hatt de plagene jeg har gått med de siste årene? Og hadde jeg hatt golfballer på magen nå da? Nuvel - det får jeg jo aldri vite. Det blir likevel "spennende" å få vite vidre behandling og handlingsplan til uken.

@Carina:) MYE bedre navn! Jepp; føler det likt som deg; masse hyggelige damer her:)

@Jorun:) Ja, hyggelig med jenter i eget fylke. Selv bor jeg i Holmestrand, så jeg er nordfylking:)

Ellers ønsker jeg alle her en flott og solrik lørdag!

Mvh Tone

Jorunn
02-06-07, 15:31
Nordfylkinger er da ikke å forrakte.. hehe.. har røtter i Horten serru... så genetisk sett er jeg vel nesten som "nording" å regne selv...

*ååå nå begynte jeg plutselig å lengte etter sommerhus på løvøya igjen*

:fnis:

ToneWH
02-06-07, 15:45
Mmmmm... sommerhus på Løvøya? Høres mer enn deilig ut:) Kan nesten se dit ut fra der vi bor. Mulodden ligger bittelitt i veien...Hehehehehe.

Mvh Tone

Jorunn
02-06-07, 15:50
Jah - altså - jeg HAR ikke sommerhus på Løvøya altså.. jeg bare drømmer meg bort ganske lenge av gangen.. hehe..

:blunk:

Irene
02-06-07, 17:37
:vinke: hei og velkommen til oss:yiiha: Godt du endelig har fått en diagnose, da er mange ting så mye enklere, selv om det ofte kan være vanskelig å finne behandlingsformer som virker....En fordel om du er ferdig med barneønsker da:blunk: Har selv slitt med MYE smerter, det eneste jeg kjenner "utpå" er som om noen holder stramt rundt eggstokken, så det er vel egentlig inni når jeg tenker meg om....har ikke eggstokkene på utsiden altså...:fnis: Om du hadde fjernet livmoren så hadde du nok fått dine endoplager fordet om, det er jo eggstokkene som produserer disse hormonene, men så er det jo alt etter hvor endoen sitter da....Kjempe bra at du har en fastlege som tar deg på alvor!Det er veldig viktig for den videre behandlingen!Ønsker deg lykke til og spør om alt du lurer på her inne

Wenche
02-06-07, 21:39
:hallo: fra meg også

ToneWH
03-06-07, 14:29
Jah - altså - jeg HAR ikke sommerhus på Løvøya altså.. jeg bare drømmer meg bort ganske lenge av gangen.. hehe..

:blunk:

Skjønte det..hehehhe. Men det hadde vært fint da. Synd at det har blitt så dyrt der ute også....

Tone

ToneWH
03-06-07, 14:35
Hei Irene og Wenche og takk:)

Irene - Ja det er fint å ha fått en diagnose. Pussig - mannen min sa til meg at jeg har blitt "pinglete" de siste årene. Og det er noe jeg aldri har vært før.. Så denne diagnosen har definitivt forklart mye for meg OG mannen min. Nå håper jeg bare at jeg får hjelp, slik at jeg kan vende tilbake til mitt "gamle" og meget aktive liv. Virker som om det har vært en ond sirkel for meg... Alle sykdommer blir bedre om man holder seg i form, men etterhvert som smertene har økt har jeg jo ikke orket å trene, springe i skogen, eller svømme flere ganger i uken... Og da har jeg jo på en måte forverret sykdommen min? Hmmm... Håper du skjønner hva jeg mener.

Du har termin om 15 dager? Spennende!! Er det første barnet, eller? Ønsker deg lykke til og håper du koser deg de dagene du har igjen før bleieskift og våkenettene setter inn;) Vet iallefall at å bli tobarnsmor kom som et sjokk på meg, etter å ha ligget på sofaen i 6 måneder med kraftig bekkenløsning hehehehe. Men vi var heldige; etter 10 uker sov jentene hele natten; fra rundt 10 til 9 neste morgen.

Mvh Tone.

Jorunn
03-06-07, 14:36
Har sendt deg en pm..

:vinke:

ToneWH
03-06-07, 14:39
Jepp - har svart på den også:)

Karoline
03-06-07, 20:47
:hallo: til oss.

ToneWH
03-06-07, 21:07
Takk Karoline! Det er flott å være her!

ToneWH
06-06-07, 01:03
Ok.. Dr. Haarberg (kirurgen) ringte meg idag, og vi hadde en lengre samtale. Det som opptok Haarberg først og fremst var min nåværende helse; og jeg fortalte ham at jeg hadde hatt feber et par dager; noe jeg trodde hadde med at jentene mine har vært forkjølet og har hatt halsevondt noen dager nå, og at jeg trodde jeg var smittet... Han spurte meg ang op-såret, og jeg sa det var rent vakkert, men at jeg kjente en kul under huden som kjentes ut ca dobbelt så stor som den han opererte ut, og da ønsket han å se meg senest i morgen... Mulig at det er en betennelse, eller en "pose" med blod... og da ville han ta seg av den snarest. Ad videre behandling av endo, har jeg fått en henvisning til Dr. Hellem på VSS. Han ønsket meg inn snarest mulig grunnet sykdomshistorien min (hmm... størrelse og plassering på endo?? skjønte ikke helt den....), så da regner jeg med en innkalling ganske snart.. men hva er det i dagens helse-Norge? Sukk... Jeg er nok litt "deppa" nå, følte at det gikk bra, og så ble jeg da kalt tilbake til legen.. og mht hvor lang tid dette tar... Og i tillegg er gubben litt utålmodig; han skjønner ikke at helsevesenet ikke "suger" meg inn snarest... lurer på hva slags media han leser noen ganger.. sukk igjen. Uff... Er nok litt uttafor idag - er ikke trøtt, og gruer meg til å sove på et vis. På toppen av det hele fikk jeg et svar fra Dr. Langbrekke som jeg ikke skjønte noe av. Nuvel - når jeg var yngre var jeg blond. Mulig jeg er det fremdeles? På innsiden?

Mvh Tone (som sikkert er mer optimistisk i morgen).

Diane
07-06-07, 08:50
:hallo: Hei Tone og velkommen til forumet!
Enda en Vestfolding - så koselig! Må si meg enig med de andre her, Ullevål er stedet dersom du vil være sikker på at det gjøres det som gjøres kan.

Jeg har også 'kuler' på magen, men ifølge fastlegen sitter de i vevet i bukveggen og skyldes åpen kirurgi og er ikke noe å bry seg om.

Det er bra at du har en god fastlege som tar deg på alvor, skulle ønske flere leger stolte mer på kvinnens intuisjon og kjennskap til egen kropp. Vi vet som regel best selv når noe ikke er som det skal.

Ser frem til å bli bedre kjent med deg!

ToneWH
07-06-07, 10:27
Takk Diane:)
Glad for flere vestfoldinger jeg også:)

Var og tappet en desiliter blod ut av magen igår; har hatt mensen siden jeg ble operert og da har endoen under den jeg fjernet, fylt seg. Og det er disse endoene i bukmuskelen som har vært helt uutholdelig smertemessig, i forb. med mensen, og som har gjort at jeg har spist smertestillende som drops for å holde ut arbeidsdagen... Det gjør vondt å ha dyne til og med på magen ca 10 dager i måneden. Har problemer med å ha på bukser som ikke har høyt liv og til og med trusekanten har vært vond.. Så¨om disse kulene på magen ikke er direkte farlig, er de tilstrekkelig smertefulle til at jeg ønsker de dit pepper'n gror...hehehehehe.

Har som nevnt fått henvisning til Dr. Hellem -han har jeg vært borti faktisk før, da de fjernet en konisk del av livmorhalsen min en stund tilbake. Jeg skal snakke med ham, og se hva han sier før jeg finner ut hvor jeg skal etterhvert.

Ja, fastlegen min er flott:) Mulig at den nye generasjonen leger er mer lydhøre? Det virker iallefall som om "vår" sykdom blir mer og mer kjent, og da også mer aksept fra både legestand og alment?

Nå skal jeg hive meg ut i solen; skal bare dekket til magen først:)

Mvh Tone

ToneWH
10-06-07, 13:02
Da har jeg fått time på poliklinikken for kvinnesykdommer på VSS hos Dr. Hellem 19.juni. Håper virkelig jeg kan få hjelp hos han.

Maria
10-06-07, 13:12
:krysse: for at timen hos legen går bra og at han kan hjelpe deg med dine plager!!!

Ha en strålende dag. :klemme:

ToneWH
10-06-07, 13:40
Takk Maria! :klemme:

Jorunn
10-06-07, 14:44
Juppediduuddaaa..

Krysser fingre for at han kan hjelpe deg - og litt fort også lissom, sånn at du slipper å ha det sånn..

ToneWH
10-06-07, 14:51
:minvenn: Takk Jorunn! Aner ikke hvor lang behandlingstid det er ved VSS, men det er jo positivt at innkallingen til utredning kom fort. Og hvis det skulle ta lang tid, har jeg via gubben privat helsetilbud. Om de kan gjøre noe fortere, kan jeg jo bruke den, tror jeg....

ToneWH
11-06-07, 20:28
Æsj... EN dag på jobb, og nå er kulen diger igjen.. Sukk - mer "drenering" i morgen. Det er SÅ kjipt, og spesielt fordi jeg ikke har fått noen forklaring på hva som blør... Er det en ny endo, eller blør jeg fra operasjonssåret inni magen? Tror nesten ikke kirurgen vet heller; men hvis den vokser mer nå, ser jeg gravid ut, og ikke orker jeg spise heller, blir kvalm og føler meg skikkelig oppblåst... Det ska'kke være greit dette.

Godt at jeg kan syte og klage litt her da....:yiiha:

Tone:vinke:

Jorunn
11-06-07, 22:42
Næmmen huff da... Det høres jo ut som om du burde bli prioritert litt inne på VSS syns jeg... du kan jo ikke gå rundt og ha det sånn...

ToneWH
11-06-07, 22:59
Tror jeg bare får sette meg i bilen og fyke nedover til Haarberg i morgen, Jorunn.. har spist 4 smertestillende, men det hjelper ikke stort.

Natta!

NN2
12-06-07, 00:31

ToneWH
15-06-07, 08:54
Fikk tappet ut ytterligere 1,5 dl med blod og sårveske av magen. Om det ikke bedrer seg, blir det nok dren, og DET har jeg ikke lyst til!
Det har i tillegg dukket opp en kul over op-såret, som er solid, og ikke mulig å trekke noe ut av. Kirurgen mener det er en endo til som han så når han fjernet den første, og som lå og vaket i bukmuskelen min... sukk. Snakk om paddehatter. Lurer på hvordan det ser ut i resten av magen min... Takk og pris at det kun er dager igjen til timen hos Dr. Hellem - tror han har mer peil enn han kirurgkaren. Mtp den nye kulen gruer jeg meg allerede til mensen igjen. Har hatt eggløsning nå og ble sendt hjem fra jobben, tårene bare rant, og 6 smertestillende i løpet av noen få timer hjalp ikke i det hele tatt. Har takk og pris fri hver fredag, så jeg får slappet av litt. Æsj! Jeg HATER dette!!:gaah: :banne: :sint:

Jorunn
15-06-07, 12:13
Huff da Tone... Det var voldsomt hvor kroppen skal herje med deg også da!!!

Jeg blir litt nysgjerrig bare... spiser du mye soya?? Hva slags kosthold har du?

[dette er jo ting jeg overhode ikke har noe med - men jeg har et "tenke-hue" serru..]

(-også er jeg i perioder overbevist om at vi blir dårligere av maten vi spiser.. :knegg: )

Håper du har det litt bedre i dag...

Vigdis
15-06-07, 15:17
Off som du sliter om dagen..
god bedring, sender deg en trøste :kjempeklem:

ToneWH
17-06-07, 10:41
Takk Jorunn og Vigdis... Gleder meg til tirsdag og legetime. (Trodde aldri jeg skulle si det men... :fnis: ).

Ang. kosthold - tja, spiser ganske sunt tror jeg. Soyaprodukter spiser jeg ikke mye av, dog. Glad i frukt, grønnsaker og salater, lyst, magert kjøtt og fisk. Drikker mye vann. Spiser jo også pizza og sånt innimellom, dah... er jo ikke helt helsefreak heller;) Spiser lite sjokolade (får kviser av det), og ikke ofte jeg syns potetgull og sånt er godt heller. Har begrenset kaffedrikkingen for å se om det hjelper på magetilstanden, men så langt har det ikke hjulpet stort - "abstinensene" ved å ikke drikke kaffe er verre enn magegreiene :fnis:

Må dog innrømme at alle disse "vondtene" har satt en stopper for trening - gikk, syklet og trente masse før, men jo mer ondt jeg har fått, jo mindre har jeg orket. En evig ond runddans dette? Trening og frisk kropp har bedre forutsetninger for å bekjempe/holde endoen i sjakk, men jo mer plager man har, jo mindre ork har man til trening?

mvh Tone og :kjempeklem: tilbake til dere begge!

Jorunn
17-06-07, 12:05
Uææ -slutte å drikke kaffe!!!

:iiik: Det har jeg ikke turt.. guri jøsses - jeg er jo så avhengi at det er en skam!!

(Med andre ord - jeg skjønner deg godt, jeg..)

Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg opplevde å få litt fart på magen og sånn igjen når jeg kutta ut gluten for en periode.. ( nesten 2 år )... nå kan jeg spise litt av det igjen, men HVETE er ikke særlig kult.. Da går det meste i ball igjen...

Men å kutte ut KAFFE???

ALDRI!!

:knegg:

ToneWH
17-06-07, 15:53
Heheheh, Jorunn - det er tøft uten kaffe.. og siden det ikke virker som om det betyr noe fra eller til, tror jeg nok at jeg kommer til å hoppe av vannvogna...eller kaffevogna?

Har blitt sjekket for cøliaki tidligere... har jo hatt en del mageproblemer de siste årene, som verken jeg eller legene har satt i forb. med endo. Ikke at det er noe nytt har jeg skjønt...

mvh Tone som skal ta en kopp kaffe etter middagen :hurra: :lykkelig:

ToneWH
19-06-07, 22:04
Ok; poliklinikk for kvinnesykdommer er unnagjort. Dr. Hellem var en meget sympatisk og oppegående lege. Ståa er nå:

Masse endo i hele buken, bak livmor, i livmor, rundt navlen (den visste jeg jo om...) og flere andre steder. En 4 cm stor muskelknute i livmoren, samt en ca 3 cm stor cyste på venstre eggstokk. Dr. Hellem hadde problemer med å skjønne hvordan jeg har orket feks. samleie.... sukk. Joa, det har vært vondt innimellom, men vi har ordnet oss på forskjellige måter...

Åkke som. Zoladex og Activelle, eller fjerning av alt. Dr Hellem ville ikke fortelle meg hva jeg skulle gjøre - han mente at forskjellige ting virket forskjellig på forskellige kvinner, men at fjerning antageligvis ville være best... Fjerning av alt skremte meg... så jeg valgte Z&A. Til jeg leste vedleggene. Og for å sitere en kjent komiker; "DA vart eg skræmt"... Så etter en lang samtale med min elskede, lurer jeg på om jeg valgte feil. Sprøyter og tabletter i kanskje 10 år til? Ting som i verste fall kan gi deg brystkreft (har det i familien), blodpropp og hjerteproblemer (hadde det også i familien), og alt det andre? Eller.... hopp ut i overgangsalderen, uten all den smørja inni meg som både gjør meg til kvinne OG ødelegger livet mitt? Fy (unnskyld fransken min!!) FAEN for et valg..... :(

Så nå tror jeg at jeg trenger litt råd.. hjelp?

:( Tone

Maria
19-06-07, 23:41
Kanskje det er en mulighet å fjern alt untatt litt av den ene eggstokken? Da kommer du jo ikke i overgangsalderen, men du slipper mens og diverse andre plager.

Også vil jeg bare minne om at det blir her skrevet i en tråd som ligger i åpent forum.

ToneWH
20-06-07, 09:54
Uff, beklager språket mitt Maria, og alle andre som har lest tråden... Det er finnmarkingen i meg som stikker frem når jeg blir frustrert.... Sorry.

Går det an å la litt være igjen? Det visste jeg ikke.

mvh Tone

Maria
20-06-07, 10:26
Du jeg mente ikke at det skremmer eller er feil å skrive det du gjør altså!! Men nede i kroken din kan kun medlemmer lese, her i åpent forum kan alle andre lese også. Tenkte bare å minne på at du kanskje ikke ville dele alt med alle. Man er liksom litt mer på privaten lenger ned i forumet :blunk:

ToneWH
20-06-07, 15:00
Uff... DET tenkte jeg ikke på. Glemte det i kampens hete. Takk for påminnelsen!

mvh Tone

LailaL
27-06-07, 00:37
Jeg er og 39år og bor i Tønsberg.
Fikk for noen uker siden beskjed av fastlegen at han mistenkte eggstokk kreft fordi kreftmarkør prøvene ca 125 var mye forhøyet. Var først på CT og så på gynekologisk på sykehuset i Tønsberg.
Fikk der time hos Dr. Rokne, han var veldig trygg og tillitsvekkende og det viste seg at jeg har "buken full" av endometriose samt to cyster på drøye 10 cm på eggstokkene.
Han lurte på hvordan det gikk an å fungere i arbeidslivet og samlivet :inbed: med den magen, og ga meg ikke andre alternativ enn kirurgisk fjerning av "alt",
via åpen bukoperasjon.

Jeg er så heldig at vi har tre barn 10, 12, 15 år:disco: , føler så veldig med de som sliter med det i tillegg.

Dr.Rokne forklarte at jeg vill få hormoner frem til det var naturlig å komme i ovegangsalderen, synes det var litt voldsomt med en gang men nå har det gått tre uker siden beskjeden og gleder meg nesten til neste tirsdag da operasjonen skjer.

Jeg har nok gått for lenge med mye vondt, men er ikke særlig flink til å besøke legen, men føler meg heldig som har fått en så kjapp og konkret avgjørelse
og slipper og "sloss" for å få hjelp!

Mvh Laila

ToneWH
03-07-07, 22:05
Hei Laila! Flott med flere vestfoldinger gitt;)

Uff.. det er visst flere av oss som er ute og kjøre med endoen og andre ting ja :(
Glad du endelig har fått hjelp, og krysser fingrene for at alt går bra for deg!!:kjempeklem: Og jeg er enda gladere for at det ikke var kreft!

Har brukt tiden til å tenke litt nå; og etter litt telefonering frem og tilbake med Dr. Hellem, har jeg bestemt meg for å fjerne "alt"... Det ER jo tidlig for oss som ikke engang har blitt 40 ( ;) ), men med tanke på familiesykdomshistorien min osv, tror jeg det er like greit, og Dr. Hellem støttet meg 100%. Han sier han har mange som begynner med medisiner, men som etterhvert kommer til beslutningen om å la seg operere. Så jeg åker inn i august/september.

Sender deg en privat melding m/mailadressen min, så kan vi kanskje jabbe litt utafor forumet også?

Ha en god kveld, Laila! Det var hyggelig å hilse på deg!

:kjempeklem: Tone.