PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
Hei alle sammen! [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : Hei alle sammen!

Trine-73
06-07-07, 21:20
Hei!

Jeg er 34 år, og fikk vel diagnosen for ca 2 år siden. Eller diagnosen ble vel stilt for flere år siden, bare at ingen informerte meg om den. Ikke en gang legen min fikk den!
Det var tilfeldig at jeg fikk vite det, siden jeg fikk spørsmål fra en annen lege, om å være med i en undersøkelse. Jeg ble ganske sjokkert, men samtidig ikke overrasket, siden jeg hadde mange symptomer på det.

Vel, jeg har hatt mange problemer med underlivet siden -94, da det startet etter pilleslutt. Fikk en evldig vond eggløsning, med påfølgende vond mens. Så enda en vond eggløsning, og så mens som var langvarig. Veldig langvarig, og etter jeg fikk sinnsyke smerter i høyre side ble det påvist xu. For å gjøre en lang historie ganske kort, så har jeg fått 5 barn siden den tid, og det har omtrent vært himmelrik å vært gravid, siden jeg slapp smertene.

Men etter siste barn, bestemte jeg meg for å sterilisere meg, og samtidig nevnte jeg til gyn da at jeg hadde veldig langvarig og kraftig mens. Han sjekket livmorslimhinnen, og da var den veeeeldig tykk enda jeg var bare på dag 14 i syklus. Han anbefalte meg cavaterm-behandling, som er at de "koker" bort livmorslimhinnen med en ballong fylt med vann. Som sagt så gjort...

16 dager etter dette våknet av sinnsykt vondt underliv, og legen min mente det var en betennelse i livmoren. Da jeg sent på ettermiddag fikk komme inn til gyn, så han "noe" i livmoren min. Han ante ikke hva det var, men kanskje en blodansamling. Jeg skulle da møte mandag morgen, fastende, for å ta en utskrapning. Huff, jaja. En utskrapning er jo ikke det verste, tenkte jeg.

Men da jeg våknet etter narkosen mandagen, var jeg ikke så høy i hatten lenger. Jeg var skikkelig uvel, og skjønte ikke hva det var. Men da de startet å mase om at jeg måtte puste, og at de snakket om meg som om jeg var "borte", skjønte jeg at noe foregikk. Fikk plutselig en nål stukket i halsen, for blodoverføring, og de trillet meg ned igjen på operasjonsrommet. Da klarte jeg knapt puste selv.
Da jeg senere våknet igjen hadde jeg ikke vondt lenger, og jeg følte meg langt bedre, men skjønte jo at noe hadde gått galt.

Ved første operasjon, da de skulle fjerne det "noe", begynte det å blø ukontrollert i livmor, og de hastefjernet livmor. De fjernet den da via skjeden, så livmorhalsen måtte også forsvinne. Da de var ferdig, og jeg var trillet til oppvåkning, fikk jeg indre blødninger, og holdt på å forsvinne herfra for godt. Da de åpnet meg via et bikinisnitt, tømte de bukhulen min for nesten 4 liter blod. De sydde, og styrte på, men måtte gjentatte ganger sy om igjen, for det ville ikke stoppe. Men det gikk da til slutt.. Jeg hadde da mye sammenvoksninger som de fikk rensket litt opp i også.

Så nå prøver jeg å komme meg på bena igjen. Den eneste forklaringen på det som skjedde, er at de tror at Cavaterm-behandlingen endret blodtilførselen til livmoren, slik at livmoren fikk en form for et infarkt.

Håper at siden livmoren min nå er borte, så kanskje vil endoen "gi seg" litt. Noen flere her som har fjernet livmoren som kanskje det har bedret seg hos?

En annen ting: Når en fjerner livmoren, hvor lenge er det vanlig å blø da?? Jeg blør enda, og det er nå snart 3 uker siden.

NN2
06-07-07, 22:47
:hallo: hit inn til oss.

Litt av en historie du har. Vi får håpe du blir bedre nå. Ang blødning etter fjerning av livmoren kan jeg desverre ikke hjelpe deg med. Men det er sikkert noen her som kan. :)

Ann-Karin
06-07-07, 23:32
Litt av en historie- håper du har bedre tider i vente etter at du fjernet livmor! 5 barn - fantastisk/imponerende!

:hallo:

Maria
06-07-07, 23:33
Hei Trine! :vinker:

Velkommen hit til oss!

Katarina
07-07-07, 02:09
Hei på deg og velkommen hit! :vinker:

Litt av en historie du har, godt du lever den dag i dag og har 5 barn. :klemme:

Har ingen erfaringer med fjerning av livmor, så der må du nok vente på svar fra andre. ;)

Trine-73
07-07-07, 18:15
Takk skal dere ha :klemme:

Wenche
08-07-07, 14:15
:hallo: fra meg også!

Jeanette
08-07-07, 16:16

Jorunn
08-07-07, 16:23
Hei og hå og velkommen hit..

Reidun
08-07-07, 18:30
:hallo: velkommen inn til oss.

Trine-73
08-07-07, 19:36
Takk til dere også :klemme:
Deilig å finne flere i samme båt. Kjenner ingen ellers i dagliglivet som har endo, så det er ingen å dele det med.

Katarina
08-07-07, 23:45
Takk til dere også :klemme:
Deilig å finne flere i samme båt. Kjenner ingen ellers i dagliglivet som har endo, så det er ingen å dele det med.

Jeg fikk et nytt liv etter at jeg fant likesinnede på nett, så jeg skjønner godt hva du mener. :blunk:

Karoline
10-07-07, 12:23
:hallo: til oss. Håper du vil trivers her. Litt av en historie. Det finnes så mange forskjellige historier.

Vigdis
10-07-07, 12:50
Her er det lett å trives.. flott å ha likesinnede å dele tanker og erfaringer med..5 barn er imponerende, jeg har selv 5 søsken og det er supert med så mange søsken!

Skal bli koselig å bli kjent med deg!

Elin
11-07-07, 19:39
:hallo: Velkommen hit til oss!! Håper du vil trivest!!