PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
Lisbeth [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : Lisbeth

Lisbeth
08-05-06, 11:19
Heter jeg og nærmer meg 35 år. Jeg er mamma til 2 flotte gutter på hhv 3 og 5 1/2 år. Gift med en herlig mann. Når det gjelder endometriosen så er jeg svært lite plaget for tiden. Så lite plaget at jeg har holdt meg litt unna forumet, og faktisk ikke registret at medlemsavgiften ikke var betalt og at medlemsbladene uteble. Det er med litt ekkel klump i magen at jeg forteller om meg selv siden jeg har lest at det er så mange som sliter enormt mye med endoen. Men samtidig så syns jeg det er viktig å vise at man kan ha det bra selv med endo ;) Det eneste jeg bruker mot endoen er hormonspiral. Og smertestillende om smertene er store nok.

Jeg fikk diagnosen i '95 eller var det '96 og fjernet cyster på eggstokken og deler av denne. Eldstemann lot vente på seg i nesten 2 år og vi sto i kø for IVF da vi fikk tips om å prøve alternativ behandling. Noen mnd etterpå fikk jeg en spysjuke som ikke ville gå over, og etter mange uker vi fikk konstatert at endelig var vi gravide :hjerte: Da vi skulle ha yngstemann regnet vi med at han lot vente på seg, men drøye 2 uker etter at jeg tok ut hormonspiralen fikk jeg nok en gang ei spysjuke som ikke gikk over. :hjerte:

Mellom mine svangerskap var jeg mye dårlig. Jeg hadde sterke smerter både ved eggløsning og menstruasjon, og bare noen nøs på meg lå jeg rett ut med forkjølelse, og fikk fort andre sykdommer. Men etter at jeg fikk yngstemann ble jeg nesten invalid av smerter, og slet med å ta godt vare på han i permisjonstiden.

Jeg var førskolelærer og skulle tilbake i jobb som førskolelærer på en krevende avdeling med to ansatte som ikke var motiverte for å jobbe i bhg. Jeg tok opp dette med legen etter at ei venninne hadde snakket om at man kunne omskoleres. Så jeg spurte han og han blånektet på å hjelpe meg. han skjønte nok ikke dette med omskolering, så han trodde antakelig at jeg var på jakt etter uføretrygd. Enden på visa var at min gynekolog snakket med fastlegen, og at jeg fikk attføring.

I dag har jeg fullført halvannet år av tre år, men skal gå om igjen det siste halve året. Da var minstemann mye syk, og så ble jeg syk og så ballet det liksom litt på seg. Så nå har jeg siden i januar vært hjemme (med støtte fra Aetat) og prøvd å innhente meg slik at jeg kan ta de to siste årene fra august av.

Og det har virket! Jeg har fått trent litt, vært mer bevisst på kosthold, og ikke minst lært meg hvor grensa mi går i forhold til meg selv og min smerte. Jeg har lært meg til å si nei til sosiale ting fordi jeg er sliten, uten å ha dårlig samvittighet. Det jeg har fått ut av det er en kropp hvor så og si all smerte og all diare har forsvunnet både under mens og eggløsning :sol:
Så nå nyter jeg livet og gleder meg skikkelig til å ta fatt på de siste årene av studiet. Og om jeg er heldig fortsetter jeg å ha et relativt smertefritt liv.

Katarina
08-05-06, 11:27
Hei på deg og velkommen hit! :vinker:

Utrolig flott presentasjon, og flott at du belyser noen andre (og mer positive) sider ved endometriose.

Veldig sant det du skriver om å lære hvor sin egen grense går, jeg tror det er flere her inne som trenger noen tips av deg der, inkl. meg selv. :skrape:

Kan jeg spørre hva du omskolerer deg til å bli?

Lykke til, og håper du får et smertefritt liv.

:klemme: fra Katarina.

Reidun
08-05-06, 11:53
hei hei.
velkommen hit på forumet.
synes du er flink til å skrive hvordan du har det.
så flott at du ikke sliter så mye med endoen din for tiden.
spennende å følge deg din siste etappe på din utdanning!
går det an å spørre hva du skal bli....
:sol:
:liste: nå lister jeg meg ut igjen:liste:
det skal bli koselig å bli kjent med deg.
klem

Diane
08-05-06, 15:55
:hallo: Hei Lisbeth!
Så herlig at det går så bra for deg nå!:hurra: Det er veldig viktig at vi får frem slike historier også, ikke bare de negative. Det gir håp til dem som sliter med mye smerter. Takk for at du tok deg tid til å skrive.
Lykke til videre!

:klemme:

NN2
08-05-06, 17:26
:hallo: Hei Lisbeth!
Så herlig at det går så bra for deg nå!:hurra: Det er veldig viktig at vi får frem slike historier også, ikke bare de negative. Det gir håp til dem som sliter med mye smerter. Takk for at du tok deg tid til å skrive.
Lykke til videre!

Sier som Diane her, og hjertelig velkommen hit til oss skal du være !!!!

Maria
08-05-06, 17:37
:vinke:

Velkommen Lisbeth!!

Sånne historier liker vi å høre :hurra:

Lisbeth
08-05-06, 17:54
Jeg skal bli noe som enda ikke har et profesjonsnavn. Jeg går på Høgskolen i Oslo og studerer til Bachelor i Velferdsfag. Kort fortalt utdannes jeg da til å jobbe ved den nye NAV-etaten (aetat, trygde- og sosialkontor). Jeg jobbet mye med veiledning da jeg jobbet som førskolelærer og det lå til grunn da jeg skulle velge meg en ny utdannelse.

Dessuten har jeg fått et meget godt innsyn i Aetat og trygdeetaten og hva som skjer når man blir så syk at man ikke kan fortsette i jobben. Forhåpentligvis er dette en erfaring jeg kan bruke videre. Jeg blir også kvalifisert til å jobbe innen forskjellige humanitære organisasjoner ;)

Lisbeth
08-05-06, 17:57
Jeg glemte forresten å si at dette ser ut som et flott forum. MYE bedre enn slik det var før! Jeg har ikke skjønt alle funksjonene her enda, så rett meg om jeg gjør noe galt er dere greie. Jeg famler litt i blinde, selv om jeg kjenner noe til forum fra andre steder.

Maria
08-05-06, 18:06
Hei igjen!

Dette høres ut som en veldig spennende uttanndelse!! Du får holde oss oppdaterte på hvordan det går fremover:)

Jeg syns du er blitt flink til å bruke forumet jeg!! Det er bare å prøve seg frem, og bare spørre noen om du lurer på noe. Tvi tvi

NN2
09-05-06, 00:24
Hei igjen!

Dette høres ut som en veldig spennende uttanndelse!! Du får holde oss oppdaterte på hvordan det går fremover:)

Jeg syns du er blitt flink til å bruke forumet jeg!! Det er bare å prøve seg frem, og bare spørre noen om du lurer på noe. Tvi tvi

Enig med Maria.......Lykke til videre med utdannelsen!!!!!

Lisbeth
09-05-06, 00:49
Takk for lykkeønskningene! Jeg gleder meg allerede til august og skolestart!

Ingrid
09-05-06, 15:26
Hei Lisbeth

Fint med :sol: historier.
Kanskje du og JanneF kan starte en scrapper tråd, siden dere begge driver med det...
Spennende med "ny" utdannelse. Fikk nesten lyst til å starte på skolebenken. Jeg er i "utg.pkt" utdannet førskolelærer. Og det er jo en kjempefin jobb.

Lisbeth
09-05-06, 17:15
Førskolelærer er et flott yrke! Jeg er det i bunnen og har aldri angret ett eneste sekund på den utdannelsen. Det blir lite scrapping og kortlaging på meg for tiden, men jeg kunne jo lagt ut noe av det jeg har laget tidligere?

Katarina
09-05-06, 17:33
Ja, legg det ut! :hyper:

Karoline
09-05-06, 21:32
[QUOTE=Lisbeth]Jeg skal bli noe som enda ikke har et profesjonsnavn. Jeg går på Høgskolen i Oslo og studerer til Bachelor i Velferdsfag. Kort fortalt utdannes jeg da til å jobbe ved den nye NAV-etaten (aetat, trygde- og sosialkontor).

Jeg jobbet på trygdekontoret i dag. Kanskje vi blir kollegaer

Lisbeth
09-05-06, 21:39
Jeg jobbet på trygdekontoret i dag. Kanskje vi blir kollegaer

Hvilket trygdekontor??? Jeg trenger praksisplass om ett år. Vil enten på trygdekontor eller på Natthjemmet til Krikens Bymisjon.

Marthe
06-06-06, 16:13
Hei!
Jeg synes det er kjempe flott med litt positive ting her inne, for jeg har nettopp fått vite hva det er som plager meg og har bare vært plaget i et halvt år. Og samma hvor jeg leser om Endo så virker det som om det er rene helvete, sremmer meg engentlig ganske mye, iogmed at mine smerter blir verre og verre for hver mnd.
:)

(hva er scrapping?)

Lisbeth
06-06-06, 20:42
Hei!
Jeg synes det er kjempe flott med litt positive ting her inne, for jeg har nettopp fått vite hva det er som plager meg og har bare vært plaget i et halvt år. Og samma hvor jeg leser om Endo så virker det som om det er rene helvete, sremmer meg engentlig ganske mye, iogmed at mine smerter blir verre og verre for hver mnd.
:)

(hva er scrapping?)

Jeg får helt noia jeg hver gang jeg kommer over artikler om endo for jeg har to venninner som har diagnosen og som lever et flott liv med den. Hun ene har ingen smerter nå, men går på hormoner. Hun er dessverre barnløs. Hun andre fikk barn veldig tidlig (har 2), og har ingen smerter nå og går heller ikke på medisiner. Så det er fullt mulig å leve med endo og ha et flott liv, selv om de fleste man hører om har mye plager.. Årsaken til at jeg får noia er at jeg er livredd for å få det sånn sev, og fordi jeg faktisk har litt dårlig samvittighet over at jeg er "frisk" som jeg er. Jeg sliter en del med smerter og diare, men det er bare syklusrelatert.

Scrapping er en forkortelse for scrapbooking ;) Jeg har lagt ut litt av mine bilder i memoarkroken min. Det er en måte å lage fotoalbum på hvor man klipper og limer. Noe klipper og limer mye fra papir, jeg bruker også andre ting. Mest ting man får kjøpt i norske og amerikanske butikker, så jeg har en amerikansk scrappestil. VELDIG styrt av trenger fra butikkene...

Karoline
27-06-06, 17:52
Hvilket trygdekontor??? Jeg trenger praksisplass om ett år. Vil enten på trygdekontor eller på Natthjemmet til Krikens Bymisjon.
Jeg jobber på trygdekontoret i Bodø.

Lisbeth
27-06-06, 18:42
Jeg jobber på trygdekontoret i Bodø.

Det er nok stor sannsynlighet for at jeg ender på Trygdekontoret. Jeg liker best å jobbe med Folketrygdloven så da er det nok mest naturlig at jeg havner der ;) Nå gleder jeg meg sykt mye til skolestart i august :lykkelig: . JEg er lie av å være hjemme. Jeg har gått hjemme siden i desember og ikke gjort noe, så det blir deilig å komme i gang med studier igjen. Liker meg selv bedre når jeg har mye å gjøre, og når det skjer mye rundt meg. Selv om det fort blir både stress og travelhet i hverdagen ;)

MaritV
28-06-06, 19:04
Hei Lisbeth.
Velkommen hit til oss.
Godt å høre en god endo-historie :yiiha:
Spennende med ny utdannelse da - Lykke til :minvenn: