PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
Hei, er nye her og ønsker litt hjelp.. [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : Hei, er nye her og ønsker litt hjelp..

Cecilie G
02-11-08, 01:33
Hei

Jeg er ei 24 år gammel jente fra Bodø.
Jeg har slitt leeenge med underlivssmerter og jeg har måttet jobbe for at legene skulle få utrede dette skikkelig.
Endelig, nå i høst, fikk jeg komme til invendig ultralyd. Det ble ikke funnet noe galt der, og dermed fikk jeg beskjed om at dette kunne dreie seg om endometriose.
Legen var kjempeflink til å informere om hva dette var osv. Jeg driver nå med blodprøver i forbindelse med eggløsning og partneren min skal få sjekket sædkvalitet, siden vi har problemer med å bli gravide.

Alle rundt meg som jeg har fortalt dette til, inkludert familien prøver å berolige meg og sier ting som "ikke tenk for mye på det, det ordner seg etterhvert". MEn selvfølgelig blir man litt bekymret, jeg ønsker jo å få barn! Og det er litt tungt å ikke få forståelse for disse tankene og følelsene.

Men nå har jeg jo enda ikke fått diagnosen endo., men lurer likevel på endel ting...

Bør jeg ta operasjon for evt. å finne ut om dette er endo. og for å evt. bli kvitt det?

Jeg har aldri vært alvorlig syk, brukket noe el.l, så har ikke så lyst til å opereres hvis det kan unngås.

Også lurer jeg på om noen i Bodø- området har erfaringer å dele, med tanke på leger/gyn./ osv.

Ser at maaange her inne anbefaler Ullevål, har også ei venninne med endo. som anbefaler han legen (fikk ikke helt med meg navnet).

Ellers er jeg ei veldig aktiv jente, jeg arbeider som danselærer, og lurer på om så mye aktivitet kan minske sjangsene for å bli gravid? Har hørt at det ikke er bra å trene for mye i begynnelsen av svangerskap....

Ble mye spørsmål på en gang her, he he.

Håper noen forbarmer seg over meg og hjelper meg med gode råd og tips:rørt:

Dansejenta

Aina
02-11-08, 13:07
Hei, hei og velkommen! Selvfølgelig er det deili å få snakket med noen som har opplevd det selv, for jeg tror nok de fleste her har opplevd akkurat det du har opplevd. Uvitenhet blandt mennesker nær deg som sier "Ikke tenk på det så ordner det seg" og i neste øyeblikk så har de en annen "god" grunn for hvorfor det er sånn. Et tips på det der; De mener det egentlig godt, men vet ikke bedre. Så bare prøv så godt du kan å blokkere det. Ikke ta det til deg, og bare nikk og smil, for de menneskene mener alt godt, men evnen til å forstå hva det går ut på har de nok ikke. Og den kommer nok til å utebli.
Jeg skal prøve å svare litt på spørsmålene dine.
For det første; eneste måte å konstantere at du har endo, er via operasjon. Kirurgi fungerer godt for mange, men som alt annet i forbindelse med endo, er det aldri noen garanti. Men for å vite 100% sikkert at du har endo, må de inn i buken. Nå kan det høres skummelt ut med operasjon, men det er mindre skummelt enn du tror. Det de gjør er at de legger deg i narkose. Så fyller de buken din med gass via en slange de fører inn i skjeden (alt mens du sover). Så har de sånne pittesmå instrumenter og kamera som de skal utføre kirurgien med. De lager 2-3 små snitt, hvorav det ene i navlen og det er der de fører inn kamera for å se. Ved hjelp av kameraet lokaliserer de eventuelt endo og brenner bort med små instrumenter som de fører inn i de andre snittene. I og med at du har slitt med barnløshet vil de benytte sjansen mens de er der inne og sjekke eventuelle grunner for dette. F.eks trange eggledere e.l. Etterpå syr de sammen de små snittene med et par sting på hver, og du blir trillet inn på oppvåkningen. Når du våkner vil du antageligvis ha smerter i magen, og tarm pga at de har surret rundt inni der. Operasjonsårene vil også være noe smertefulle. Men dette er ikke noe å bekymre seg for, siden sykepleierne der vil gi deg smertestillende som fungerer veldig fort. Deretter vil du få samtale med operasjonslege ang hva de fant og hva de har gjort osv. Det er lurt å ha med seg noen som sitter der med deg når du snakker med legen. For medisinene og ettervirkning av narkose vil gjøre at du er litt susete i hodet slik at det er ikke alltid så lett å få med seg alt som blir sagt selv. Du får jo operasjonbeskrivelsen med hjem, men den kan være vanskelig å forstå for noen uten legeutdannelse. Stølhet i skuldre er også vanlig etter operasjon pga gassen de fører inn i buken. I noen dager/uker etterpå vil du måtte ta det veldig med ro. Være i bevegelse, men ikke anstrenge deg fysisk i overkant ved f.eks løfting osv. Siden du er danselærer må du antagelig være sykemeldt en stund i etterkant.
I stedet for kirurgi kan man selvfølgelig prøve forksjellige hormonbehandlinger, men dette vil bli en del prøving og feiling hvis man ikke vet sikkert om det er endo som plager deg.
Ullevål er absolutt å anbefale da de har stor kompetanse på dette området. Anton Langebrekke er nok den legen du ikke hsuker navnet på, men det er også et par andre flinke på dette teamet. Selv ble jeg operert av Anton.
Aktivitet skal ikke ha noen betydning for om du blir gravid eller ikke, men hvis man sliter med graviditet og må til IVF forsøk, er det for sikkerhetskyld greit å ta det med ro en stund tror jeg.
Jeg kan desverre ikk svare deg på alt her, men håper du fikk noe ut av svaret mitt som hjalp.

Karen
02-11-08, 14:23
Hei!

Så godt å høre at du fikk god informasjon hos legen.
Dersom dere prøver å bli gravide, og du har endometriose er den beste behandlingen å fjerne endometriosen kirurgisk. Hormonbehandling er ikke aktuelt når du prøver å bli gravid.
Laparoskopi er en skånsom operasjon, som en vanligvis kommer seg raskt etter. Du får narkose under inngrepet. Legen vil så lete etter endometriosevev, og finner han/hun noe fjerner de det. Rett etter et slikt inngrep har man størst sjanser for å bli gravid - dersom man har endometriose.
Må rette litt på deg Aina, man fører gassen inn i buken via et av hullene i magen - ikke opp gjennom skjeden.

Grunnen til at vi anbefaler Ullevål er at det er der ekspertisen er. der er de flinke til å operere på denne måten, og flinke til å finne endometriose.

Lykke til!

Aina
02-11-08, 18:29
Hei!

Så godt å høre at du fikk god informasjon hos legen.
Dersom dere prøver å bli gravide, og du har endometriose er den beste behandlingen å fjerne endometriosen kirurgisk. Hormonbehandling er ikke aktuelt når du prøver å bli gravid.
Laparoskopi er en skånsom operasjon, som en vanligvis kommer seg raskt etter. Du får narkose under inngrepet. Legen vil så lete etter endometriosevev, og finner han/hun noe fjerner de det. Rett etter et slikt inngrep har man størst sjanser for å bli gravid - dersom man har endometriose.
Må rette litt på deg Aina, man fører gassen inn i buken via et av hullene i magen - ikke opp gjennom skjeden.

Grunnen til at vi anbefaler Ullevål er at det er der ekspertisen er. der er de flinke til å operere på denne måten, og flinke til å finne endometriose.

Lykke til!

Seriøst? Jeg fikk liksom beskjed om noe annet, men du har sikkert rett altså.
Skriver for øvrig under på dette med at kirurgisk er eneste utvei dersom du prøver å bli gravid. Er litt omtåket om dagen, beklager dette!

Cecilie G
02-11-08, 22:49
Tusen takk for gode svar og nyttige tips :takk:

Lurer også samtidig på om noen andre som har hatt problemer med å få barn/ bli gravid pga. endo kunne komme med tips og råd.

Tusen takk

NN1
03-11-08, 00:14
Hei!
Jeg bodde oppi Bodø tidligere og var til gynekologiske undersøkelser ved Nordlandssykehuset. Jeg har veldig dårlige erfaringer med gynekologene ved Nordlandssykehuset og behandlingen jeg fikk der. Så jeg anbefaler på det varmeste å komme deg til Ullevaal sykehus. Der har du godt kvalifiserte leger, som tar deg på alvor, og som gjør en god jobb. Jeg skal ikke skjære alle legene på nordlandssykehuset under en kam. Men jeg har som sagt erfart masse negativt med sykehuset. Ønsker du mer spesifikt å høre om det, får du ta kontakt med meg i en privat melding.
Hilsen Kathrin

Katarina
03-11-08, 10:25
Hei på deg og velkommen! :klems:

Tips til å bli gravid er å forsøke akupunktur, det er flere her inne som har blitt gravide med det. ;)

Cecilie G
03-11-08, 13:21
Takk for det :)

Ja det skal jeg prøve! Er veldig for litt alternative metoder ;-)

Tusen takk for tipset

Katarina
03-11-08, 13:27
Bare hyggelig, hold oss oppdaterte på om det funker. :hyper:

;)

Cecilie G
04-11-08, 13:44
Skal oppdatere dere på det ja :yiiha:

Kryss fingrene ;-)

Katarina
05-11-08, 13:07
Fingrer krysses for harde livet! :krysse:

Cecilie G
06-11-08, 23:14
Tusen takk for det :sol:

Betyr mye med støtte :takk:

Katarina
07-11-08, 14:03
Åja, det vet jeg alt om. Støtte er alfa og omega. ;)