PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
Hei! Ny her, uten fastsatt diagnose.. [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : Hei! Ny her, uten fastsatt diagnose..

Heidi
20-01-09, 01:48
Hei! Jeg heter Heidi, er snart 23 år og bor i Hedmark. Har siden jeg var 12-åring og fikk mensen slitt med store smerter jevnlig. Fødte en datter i 2005 og hatt en sa og en ma etter dette. Ble litt overrasket over fødselen, siden riene var så og si de samme smertene jeg hadde kjent under hver mensen!

I 2008 fikk jeg en forverring i menssmertene, og på høsten skjedde det to ganger at jeg "fødte" ut vevsklumper. Andre gangen var det 13-14 x 4 cm, etter tre timer med rier. Jeg ble da sendt til Lillehammer, hvor jeg fikk møte gynekolog. Han mente jeg kunne ha endometriose (eller, var rimelig sikker) og satte meg opp til laprascopi.

Han sa jeg hadde mulighet til enten å velge å forsøke en graviditet, eller hormonbehandling for å lette smertene, men at jeg da ville komme i kunstig overgangsalder. Når dagen for laprascopien kom, hadde jeg ombestemt jeg. Jeg fant ut at jeg ikke ville vite det, siden det ville minske mine sjanser om flere barn om det ble påvist. Ønsker ikke å leve med den vissheten i min alder. (Litt pga en slektning, som etter laprascopi fikk vite at livmoren var ødelagt av endometriose, og den måtte da blir fjernet. Var livredd for den beskjeden..)

Undersøkelsen av vevet som kom ut var også ferdig, så det viser seg at jeg føder ut hele slimhinner hver gang jeg har mensen. Dette var visstnok veldig sjeldent, gynekologen er professor og har vel jobbet i 40 år, og kun hørt om ett tilfelle tidligere, men aldri vært borti det selv. Planen ble p-ring, siden jeg som nevnt, er livredd for å minske mine sjanser om flere barn. Etter tre måneder med ring har jeg null bedring i forhold til smerter. Så nå skal jeg bestille time til laprascopi. Gruer meg noe helt forferdelig. Og ikke ser jeg at det kan hjelpe heller, om jeg får det påvist, siden jeg ikke ønsker denne hestekuren med hormoner. Pga annen sykdom er jeg ikke anbefalt å få flere barn etter jeg er 30, så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Håper jeg kan lære mer her inne på forumet, og at noen kan fortelle meg om alternativer.. Må innrømme at jeg ser ikke akkurat lyst på fremtiden med en sånn diagnose.

Så, det var faktisk min kortversjon (hehe) av sykdomshistorien. Får bare beklage den depressive presentasjonen, men jeg klarer ikke føle noe annet i forhold til dette enda.

Hilsen Heidi.

NN2
20-01-09, 12:02
Hei og velkommen hit :hallo:

Karen
20-01-09, 13:02
Velkommen hit!

Sara Helene
20-01-09, 14:33
Velkommen til oss!

Kathrine U K
20-01-09, 16:41
Hei og velkommen! :)

Astrid
20-01-09, 19:35
Velkommen hit :blomster:

Lisbeth
20-01-09, 23:11
Velkommen hit!

Aina
22-01-09, 12:28
Velkommen hit. Jeg synes ikke du skal grue deg til laparaskopi. Det er helt ufarlig i seg selv og de tar ingenting ut om du ikke selv gir de tillatelse.
Endometriose løper veldig forskjellig fra person til person. Selv om din slektnings livmor var ødelagt er det ikke sikkert dette gjelder deg. Og selv om vi er en del her inne på forumet som har slitt med å bli gravide, så sier faktisk ekspertene på Ullevål og Jon Hausken at det er mindretallet som sliter med graviditet pga endometriose. De fleste blir faktisk gravide på naturlig vis. Men her inne på forumet blir det jo ofte mer fokus på de som trenger hjelp eller de som ikke får til i det hele tatt.
Dette med å føde ut slimhinner tror jeg nok er ganske sjeldent ja. Har aldri hørt om det selv.
Hvis du har mulighet ville jeg søkt meg til Ullevål for laparoskopi hvis jeg var deg. Der vil de også kunne berolige deg veldig i forhold til dette med laparoskopi. Og vi er mange som har gode erfaringer derfra. Men det er virkelig ikke nødvendig å bli deprimert i forkant av en laparoskopi, selv om jeg forstår veldig godt at du gruer deg. Men det høres skumlere ut enn det er ;)

Heidi
22-01-09, 22:38
Velkommen hit. Jeg synes ikke du skal grue deg til laparaskopi. Det er helt ufarlig i seg selv og de tar ingenting ut om du ikke selv gir de tillatelse.
Endometriose løper veldig forskjellig fra person til person. Selv om din slektnings livmor var ødelagt er det ikke sikkert dette gjelder deg. Og selv om vi er en del her inne på forumet som har slitt med å bli gravide, så sier faktisk ekspertene på Ullevål og Jon Hausken at det er mindretallet som sliter med graviditet pga endometriose. De fleste blir faktisk gravide på naturlig vis. Men her inne på forumet blir det jo ofte mer fokus på de som trenger hjelp eller de som ikke får til i det hele tatt.
Dette med å føde ut slimhinner tror jeg nok er ganske sjeldent ja. Har aldri hørt om det selv.
Hvis du har mulighet ville jeg søkt meg til Ullevål for laparoskopi hvis jeg var deg. Der vil de også kunne berolige deg veldig i forhold til dette med laparoskopi. Og vi er mange som har gode erfaringer derfra. Men det er virkelig ikke nødvendig å bli deprimert i forkant av en laparoskopi, selv om jeg forstår veldig godt at du gruer deg. Men det høres skumlere ut enn det er ;)

Takk for utfyllende svar!

Synes bare de har gitt meg så lite informasjon. Ifølge gyn skulle de bare inn og se, ikke røre noenting. Min slektning hadde også født ut "klumper", men hun sjekket de aldri, så det er derfor jeg blir så redd for det. Redd jeg får vite noe jeg helst ikke ville visst. Slet også i tilsammen ca halvannet år med å bli gravid med nr to, inkludert to aborter, i uke 8 og uke 11, uten resultat. Vi endte med separasjon, så jeg er så "heldig" å være singel også.

Jeg ringte forresten sykehuset idag for å be om innkalling, men om de finner noe så kan jeg vel be om videre henvisning da? Siden de visstnok bare skulle inn og se.

Er heller ikke selve laprascopien jeg er redd for, men narkosen. Samt resultatet..

MaritV
23-01-09, 09:43
Hei og :hallo: hit :klems:

NN1
23-01-09, 10:59
Takk for utfyllende svar!

Er heller ikke selve laprascopien jeg er redd for, men narkosen. Samt resultatet..

Narkose er litt skummelt fordi du ikke vet hva som skjer med kroppen din mens du er i en bedøvet tilstand. Man liker alle å ha kontroll.

Reidun
24-01-09, 19:52
hei.
velkommen inn til oss.
jeg selv går til gynokolog på lillehammer.
bruker dr.lorenzen(tror det er slik han skriver navnet sitt)
og bor i hedmark ( rendalen)

:blomster:

Tina
24-01-09, 21:23
Velkommen hit:)

Reidun
25-01-09, 21:41
heidi.

:blomster:

svart deg på pm

Karoline
26-01-09, 23:25