PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
På tide å si hei [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : På tide å si hei

HegeKristin
28-04-09, 22:54
Nå har jeg drevet å surfet her inne såpass lenge at det kanskje er på tide at jeg skriver noen ord ;)
Å lese om andre som har endometriose, har virkelig reddet meg fra en kokkotilværelse :ør: Kjenner meg så utrolig godt igjen i mange av beskrivelsene her inne, og det hjelper på ens egen situasjon.

Jeg kan jo begynne å fortelle litt om meg selv. Er 27 år, kommer fra en liten øy på helgelandskysten (som jeg selvfølgelig mener er norges vakreste kyst :kry: ) Jeg studerer arkeologi i Trondheim, men akkurat nå for tiden har jeg en pause i studiene for å følge et behandlingsopplegg fra en biopat som holder til i Mo i Rana. Dette opplegget skal hjelpe til å holde endometriosen i sjakk, i tillegg til at jeg har utviklet matintoleranse, og har et temmelig ustabilt blodsukker.

Jeg fikk konstatert endometriose like før jul, noe som var et resultat av at jeg selv hadde funnet ut av dette, og fikk ordnet undersøkelse på sykehuset. For hverken leger og gynekologer har klart å finne ut av dette, til tross for at jeg har vært mye plaget i mange år. Deres behandling for mine plager har vært diverse p-piller, p-sprøyte og spiral. Kunstige hormoner er tydeligvis ikke noe jeg tåler, så dette førte bare til at jeg ble verre. Ganske utrolig at de ikke skjønte at det var endo..Etter å ha lest en del om endometriose, vet jeg hvor utbredt det egentlig er...

Så kort oppsummert har jeg hatt mange år med smerter, kvalme, energiløshet, hetetokter, humørsvingninger, etc og selvfølgelig et elendig immunforsvar som toppet seg med kyssesyken i 2005 som førte til at jeg ble helt utbrent. Noe som tok litt tid før jeg skjønte selv, for legen hadde erklært meg frisk fra kysseyken, noe jeg ikke var. Og det var i forbindelse med dette at jeg første gangen kom i kontakt med samme biopaten som har satt opp et behandlingsopplegget til meg nå. Hun fikk meg ut av den verste ettervirkningen av kyssesyken gjennom kosthold, kosttilskudd og urter. Men gradvis ble jeg verre og verre igjen, og dette var da selvfølgelig endometriosen som jeg ikke visste at jeg hadde. Men det vet jeg nå, så da har vi startet med et nytt opplegg.

Dette opplegget funker nesten for alt som jeg plages med, men fremgangen er veldig treg. Det eneste som det ikke har fungert så bra for er fordøyelsessystemet mitt, som er verre enn noen sinne. Hun (biopaten) har ikke møtt noen som er så vanskelig å finne rett behandling til, og det er takket være den lille jæveln endometriose:devil:

Så derfor har jeg i tillegg tatt kontakt med en sykepleier som er tilknyttet Trondhjem Medisinske Tverrfaglige Senter (et nyoppstartet senter med behandlere fra både skolemedisin og alternativ behandling), hvor jeg har tatt div. blodprøver for matintolerans (dette gjorde jeg i dag faktisk), og skal teste blodsukkeret mitt. Så hun skal supplere behandlingen jeg får hos biopaten min, i tillegg til at hun kan trekke inn andre behandlere ved senteret. Så det blir spennende å se hvordan dette går fremover, nå SKAL jeg bli bedre!! Eller så blir jeg gal :gaah: Skal gi oppdateringer om hvordan dette fungerer :)

Sånn, da har jeg endelig knotet meg til å få skrevet litt...takk for seg ;)

Jorunn
28-04-09, 23:00
Heisann og velkommen.

Det skal bli spennende å følge med på hvordan det går..

:blomster:

NN2
29-04-09, 00:12
Hei og velkommen hit :hallo:

Lene
29-04-09, 00:21
Skal bli spennende å følge med. :krysse: for at alt går din vei:)

MaritV
29-04-09, 09:03
hei og velkommen hit :hallo:
så spennende behandlingsopplegg du er med på. et tverrfaglige medisinske senteret her du snakker om har mange dyktige folk vet jeg. Osteopaten den er virkelig å anbefale hvis du får lyst å prøve det en gang .
Lykke til !

Karen
29-04-09, 11:08
Velkommen hit! Det blir spennende å følge deg videre i ditt behandlingsopplegg!

Kathrine U K
29-04-09, 12:04
Hei og velkommen hit! :)

Astrid
29-04-09, 20:25
Velkommen hit :blomster:

Karoline
29-04-09, 20:55
Velkommen hit

Liv30
29-04-09, 21:51
Velkommen:sol:

Tina
29-04-09, 21:57
Hei og velkommen hit:vinke:

HegeKristin
29-04-09, 22:45
Så trivelig at dere ønsker meg velkommen :blomster:

Etter å ha vært innom Trondhjem Medisinske Tverrfaglige Senter igjen i dag, kjenner jeg at motivasjonen min begynner å komme seg igjen :hurra:
Det er helt fantastisk (og uvant) å få hjelp hos så dyktige og oppriktig engasjerte og trivelige folk. De ønsker jo virkelig å hjelpe meg på best mulig måte. Etter at man har vært hos diverse leger og følt som en liten ubetydelig skitunge, er dette virkelig en helt annen verden. Var faktisk en lege som presterte å si til meg at "Nå er det nå bare slik at enkelte er mer syk enn andre, sånn er det bare..." (dette ble i tillegg sagt på dårlig bokmåls nordlandsk, og det gjorde ikke saken bedre for en som selv er nordlending :lol:)

Slike holdninger slipper jeg heldigvis å forholde meg til lenger. Men dessverre tror jeg nok det er ganske vanlig for mange at man ikke får noen forståelse hos allmennleger når man har endometriose eller lignende diagnoser.

Men nå er det jammen blitt knallvær her i Trondheim :vår: Så da skal jeg ikke sitte her å gråte over den spilte sure melka ;)

Men det må sies, å kunne skrive ned ting og tang på forumet her er jammen litt selvterapi, får lettet på trykket og sluppet ut litt damp :poff:

HegeKristin
06-05-09, 11:42
hei og velkommen hit :hallo:
så spennende behandlingsopplegg du er med på. et tverrfaglige medisinske senteret her du snakker om har mange dyktige folk vet jeg. Osteopaten den er virkelig å anbefale hvis du får lyst å prøve det en gang .
Lykke til !

Jeg ble litt nysgjerrig på behandlingen hos osteopaten;)
Kunne du fortalt litt mer om det? Hva det går ut på, og hvordan det fungerte for deg?

Jeg må bare slå til på alle gode tips :) Når det gjelder endometriose så tror jeg det er lurt å tenke "bredt", altså prøve med både kosthold, behandling og passende treningsform. Jeg driver å prøver meg litt frem med yoga, dette myker opp kroppen, for jeg blir fort veldig stiv og støl, spesielt i i ryggen... I tillegg skal yoga være bra for flere ting også, både sirkulasjon, immunforsvar, fordøyelse, etc. Dette gjelder jo også annen type trening, men yoga er litt mer skånsomt for kroppen...Og det er jo viktig i forhold til endo, for det kan jo fort bli vondt verre hvis man trener for hardt. (i hvert fall for min del...) Så får man nå bare se om det kan ha noen effekt på lang sikt:)

Vigdis
06-05-09, 12:17
Velkommen fra meg også! :sol:

Sara Helene
06-05-09, 15:44
Velkommen til oss:sol:

Svanhild
06-05-09, 23:04
Velkommen skal du være.:vår:

MaritV
06-05-09, 23:23
velkommen hit :)