PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
Nå er jeg sliten... [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : Nå er jeg sliten...

Ann Kristin1969
24-02-10, 22:57
Hei. Min endometriose begynte etter første fødsel i 89. Var ganske plaget frem til 2 fødsel i 96, men fikk god hjelp av gynekolog June på Lillestrøm så den perfekte datter ble født :-) Etter det begynte jeg på depo-provera, var bra i mange år helt til min fastlege mente jeg skulle slutte med de for å få kroppen i normalt gjenge med menstruasjon. Det er nå 3 år siden, og det har vært 3 forferdelige år. Smerter, kramper, veldig ømme bryst, smerter i korsrykk. Samleie er helt utelukket. Har vært mye frem og tilbake hos legen og sykehuset. I mai 09 skulle jeg få satt i hormonspiral for å prøve om det ble bedre. De smertene jeg fikk under innsetting kan ikke beskrives, ufattelig vondt. Det føltes som hele ryggraden revnet, nedover baksiden av høyre lår, men værst var det i livmoren, det var som om nervene ble slitt av. Sa fra om dette, men legen mente det var normalt. Gikk rett til laben for blodprøvetaking etterpå, og det var såvidt jeg klarte å gå dit. Reiste så hjem, brukte 3.5 timer på en strekning på 9 mil. Da jeg endelig kom meg inn døren hjemme, falt jeg sammen, totalt utslitt av smertene. Ble hastekjørt i ambulanse til sykehuset 2 timer etterpå, intavenøs morfin i ambulansen og ble lagt i narkose når jeg kom til sykehuset. Spiralen ble fjernet, og ny satt inn. Endometriosen er tilbake, men holdt seg ganske rolig, var beskjeden legen ga etter lap. Reiste hjem fra sykehuset etter 3 dager, uten noen forklaring på hva som ga de smertene ( Ble det perforet i livoren under innsettelse? Ble spiralen satt inn feil?) Etter dette har endometriosen blitt værre, nesten for hver dag. Har flere blødninger enn blødningsfri dager. Har hatt blødn 21 dager i strekk, så opphold på noen dager, før blødn. igjen. Smertene er nesten konstante nå, hver eneste dag. Både i livmoren og i korsryggen. Klarer ikke funksjonere normalt. Magen har en størrelse som ca 5 måneders graviditet, ikke hver dag og hele dagen en det kommer og går.
Fikk time til spesialist Mette Moen, var der den 10 denne måneden. Ble startet behandling med Zoladex samme dag. Skal ta neste Zoladex 9 mars, så neste etter 28 dager igjen. Skulle jeg ikke hatt østrogen sammtidig?? Operasjon var lite trolig sa gynekologen, og jeg blir frustrert av at vi alltid skal prøve alt annet først etter så mange år med smerter, smerter og atter smerter. Har hatt konstant blødning med mye smerter siden gyn-undersøkelsen. Og illeluktende utflod, minner om en betendelse. Gyn-undersøkelsen hun gjorde orker jeg nesten ikke beskrive p.g.a smertene. Spiralen klarte hun ikke fjerne, tiltross for 3 forsøk. Min fastlege skjønner ikke helt at endoetriose er så smertefullt.
Sist jeg kontaktet henne for smertemedisin sa min lege til meg: "jeg har også vondt, men må bare bite tennene sammen og tåle litt, om en kan kalle det smerter da, et er vel mer ubehag du kjenner"" og jeg som ikke klarer å stå oppreist under de værste smerteriene (kanskje jeg bare tåler lite da...?? :-/ ...skal en lege ha så lite empati ( dette er IKKE Mette Moen), men min kvinnelige fastlege. Er fortvilet, sliten og frustrert nå, og tar gjerne i mot gode råd og tips på hva jeg kan prøve for å få litt smertelindring. Varmepute syns jeg hjelper, men ikke for så lenge av gangen. Om natten går det bra, når jeg først sovner, så sover jeg godt. Smertene kome først når jeg står opp igjen. Noen som har erfaring med operasjon?? Eller annen type behandling som jeg kunne prøvd?? Treningsmåter?
Blir takknemlig for ALLE råd.
mvh AnnKristin:krysse:

Marianne
25-02-10, 00:44
Dette hørtes helt forferdelig ut:dakars:Hva med en time på Ullevål. Selv har jeg Dr. Langebrekke som gyn/kirurg og han har nå etter mye prøving og feiling sendt meg til smerteklinikk i Oslo. Det er helt ubeskrivelig deilig med den smertelindringen jeg får der. I tillegg trenger jeg ikke å forklare meg i det vide og det brede, og forståelsen for smertesituasjonen er helt utrolig. Min fastlege har også kommet med lignende uttalelser og jeg blir så forbannet!! Dette fortjener du IKKE. Smertelegen sa til meg at jeg skulle bytte fastlege, da sa jeg at hva om jeg møter på en lignende lege igjen? Da bytter du fastlege igjen, var hans svar. Det du trenger er å komme til en spesialist som tar deg på alvor. Spør om smerteklinikk.:krysse::kjempeklem:

Dagfrid
25-02-10, 10:21
Sist jeg kontaktet henne for smertemedisin sa min lege til meg: "jeg har også vondt, men må bare bite tennene sammen og tåle litt, om en kan kalle det smerter da, et er vel mer ubehag du kjenner""

Blir så :sint: når jeg hører om sånt!
Men jeg håper du får bedre hjelp heretter, og at du kan finne gode råd og støtte her inne:)

:hallo:

Ann Kristin1969
28-02-10, 12:13
Takk for det rådet. jeg skal kontakte min fastlege i morgen og kreve henvisning til smerteklinikk, eventuelt henvisning til Dr.Langbrekke

tovemor
28-02-10, 17:26
for en grusom behandling fra legen! Skulle ha sparka henne bak:slå: jeg ville ha bytta lege jeg om jeg var deg. Ingen fortjener en slik behandling:dakars:

Jeg vet desverre litt for lite til å gi deg råd, men jeg er sikker på at de andre jentene kan hjelpe deg:kjempeklem: Håper du får hjelp til å bli kvitt smertene så du kan leve et mere normalt liv igjen:dakars:

Jannicke
30-03-10, 19:41
Uff! jeg får helt vondt laangt inn i hjerterota og sitter med tårer i øynene for hvor dårlig du har blitt behandlet! Jeg syns det er helt utrolig at så mange leger vet så lite om endometriose.

Ønsker deg alt godt i fremtiden!