PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
Hei alle sammen! [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : Hei alle sammen!

Jannicke
30-03-10, 20:26
hmm, hvor skal jeg begynne? Ganske mye å fortelle, beklager hvis dette blir for langt...
Jeg meldte meg inn i endometriose foreningen rett og slett for å gi penger til en god sak. Men etter å ha lest en del om dette, kan dette være noe jeg faktisk kan ha slitt med i 2 1/2 år selv... Jeg og min samboer har vært sammen i 3 år og for 2 1/2 år siden fikk jeg menstrasjon på vanlig måte, bortsett fra at det varte i hele 3 1/2 måneder! Etter 2 uker med blødninger ringte jeg legekontoret for å få sjekket hva dette var. Først og fremst mente de i skranken at dette kom til å gå over, og at jeg bare burde avvente. Og man skal jo "stole" på de som kan dette så jeg avventet...faktisk helt til det hadde gått 2 uker til...altså hadde jeg hatt blødninger i 1 mnd. Da ringte jeg samme legekontor og fortalte at jeg hadde hatt blødninger i 1 mnd. Da fikk jeg til svar: "hvorfor i alle dager har du ikke ringt før!!?" Jeg kjente sinne kom løpende og fortalte at det hadde jeg gjørt , men fikk beskjed om å ringe tilbake. Til slutt etter mye om å men, fikk jeg time hos fastlegen min....(merk dette:) hele 3 uker!!! senere. Inn på legekontoret kom jeg og fortalte historien, og det hun gjorde var en underlivsundersøkelse. Her var ingen ting "galt". Hun mente dette var vanlig blødning og at det kom av stress o.l Enda to uker senere blødde jeg fortsatt og krevde nok en time. Fikk fastlegen 1 uke senere...da hadde jeg altså hatt blødninger i 2 mnd og 2 uker. Og hadde vel egentlig ganske kort lunte, jeg krevde å få en henvisning til en gynekolog, men legen mente det var forgjeves. Jeg fikk tilslutt en henvisning, men legen ville ikke anbefale noen for meg, jeg måtte finne en selv. Jeg fant en gynekolog i lillestrøm, som min svigermor går til. Men her var jeg også to ganger og tok flere undersøkelser og fortsatt de samme svarene som før. "Stress, bekymringer osv. Ja,ja tenkte jeg da er det vel det da. Lot dette bero og blødingene slapp. Ca 1 år senere har jeg slitt med alvorlige smerter/kramper i rygg/mage/underliv, og ellers uvel i forbindelse med menstrasjon Har hatt flere tilfeller av å besvime også.
Etter alt dette gikk jeg til en privat gynekolog og igjen beskrev min bekymring, men ble igjen sendt hjem med samme beskjed. Etter dette har jeg "gitt opp". Ubehagelig følelse å ikke bli trodd, at du føler det er noe, men ingen tror deg. Jeg vet jo ikke om det er noe heller, men de svarene jeg fikk syns jeg var vage...

Lurer på om flere er i samme situasjon som meg eller har vært det. Etter å ha hørt flere historier om endometriose har jeg skjønt at legene vet lite og at dette gjør det vanskelig for de som har det å finne det ut.
Hva anbefales å gjøre i mitt nåværende ståsted?
Takknemlig for alle svar!

Gro
30-03-10, 21:53
Hei du...

Jeg har ikke hatt det helt på den måten med tanke på endometriose. Men mulig noen andre her inne har hatt lignende opplevelser? Men du har mange likhetstegn med min søster som hadde en stor muskelknute i livmoren. Hun blødde til slutt så kraftig og ofte at det var helt ekstremt. De fant etter hvert ut (etter veldig lang tid) hva som var grunnen til blødningene hennes. Men da fikk hun beskjed om at hun burde bli gravid før de fjernet denne. I den perioden hun prøvde å bli gravid så blødde hun i strekk i 2 år. Og til slutt måtte de bare fjerne muskelknuten på grunn av den hadde vokst noe enormt. Dette er ikke ment for å skremme på noen måte. Men tror jeg ville ha prøvd å fått en laparoskopi eller noe å fått sjekket uansett?? Har du hørt med ekspertene her inne? Hva de mener? Nå skal det sies at søsteren min har klart å bli gravid etter at hun bare fikk fjernet den muskelknuten. Så alt har bare blitt bedre etter operasjonen..

Har du forresten prøvd smestadgynekologene? Dit måtte jeg for å bli trodd ang endometriosen..

Ønsker deg lykke til..

Jannicke
31-03-10, 14:57
Tusen takk! Jeg skal først og fremst ringe legekontoret der jeg bor å høre om de vet noe om endometriose i det hele tatt, og fått sjekket opp om det kan være noe annet evt.
Jeg har til sammen vært hos 2 leger og 2 gynekologer og de mener alle at dette er normalt. Jeg mener ikke at det ER endometriose, men normalt er det ikke å ha så enorme blødninger over lengre tid!

Takk for lykkeønskningen! Kommer tilbake når jeg vet mer...
Må få si det er godt å ha ett forum som dette, hvor man kan dele erfaringer og utspill.

Gro
31-03-10, 21:03
Ja du får holde oss oppdatert på hvordan det går ;) Legen min visste om endometriose. Men hun mente likevel at jeg ikke kunne ha det. Så selv om di sier at de vet hva det er, så er det ikke sikkert de har full kjennskap til det..

Lykke til :)

Jannicke
01-04-10, 16:11
Nei, nemlig...har fortalt legen min om det tidligere, men ble sendt rett hjem...De mente jeg var for ung...(da var jeg 22 år)...

Gro
02-04-10, 13:13
hmmm.. Blir skikkelig irritert over manglende vilje og frustrert over manglende kjennskap hos legene merker jeg.. Vist du ikke kommer noen vei så er er rådet mitt å ta kontakt med smestadgynekologene. (dit kan du gå privat) Jeg måtte dit for i det hele tatt å bli trodd.. Masse lykke til :)

Jannicke
13-04-10, 17:54
Enig! Gå privat sier du, uten henvisning?

Karoline
13-04-10, 20:49
Hei og velkommen hit. Jeg ble heller ikke trodd av min fastlege, men fikk han til å sende meg på det lokale sykehuset. Der undersøkte de meg, og var usikre om det var endometriose, men foretok en lapraskopi for å være sikker. Da fant de endometriose. Du kan også få fastlegen til å skrive henvisning til Ullevål, for den eneste måten å diagnostisere endometriose er ved lapraskopi. Håper du finner ut av det fort, ikke noe god å gå rundt å ikke vite. Lykke til

Astrid
13-04-10, 21:12
Velkommen hit og lykke til :krysse:
ps. du trenger ikke henvisning hvis du går privat...

MayK34
14-04-10, 12:32
Smestadgynekologenne anbefaler også jeg selv om det er 3 år siden jeg har brukt de, var veldig fornøjd med hjelpen jeg fikk, og jeg trengte ikke henvisning.

Gro
14-04-10, 20:21
Ja uten henvisning ;) Koster jo litt mer men absolutt verdt det..