PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
Hei! :) [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : Hei! :)

Stinemor82
01-04-10, 21:39
Jeg har vært her noen mnd men har ikke skrevet noe presentasjon enda, så tenkte å gjøre det nå :)
Jeg hadde aldri hørt om endometriose før jeg fikk diagnosen.
Det hele begynte med at jeg fikk utrolig vondt i venstre side på ryggen i august 2009, jeg trodde det bare var en strekk eller betennelse eller noe så jeg drøya det helt til 1.september før jeg kom meg til legen.
Hun trodde også det samme som meg, så jeg fikk noe betennelsesdempende og sykemeldig i to uker. Jeg tok medisinen men det hjalp ikke, dro tilbake og fikk en annen type og prøvde igjen. Legen spurte begge gangene om jeg hadde problem med vannlating, noe jeg ikke hadde bortsett fra at jeg var på do veldig ofte, hvertfall 4 ganger pr natt.
Da den nye medisinen ikke hjalp sendte legen en henvisining til ultralyd ved Levanger sykehus av urinveiene for å være på den sikre siden.
Jeg kom på sykehuset og legen begynte. Fant ingenting galt på høyre nyre, men venstre nyre var dobbelt så stor som den høyre, i tillegg fant legen en stor cyste i nærheten av blæra. Jeg ble henvist til gynekologisk avdeling med en gang.
Da jeg kom dit ble jeg undersøkt av en gynekolog, både utvendig og innvendig ultralyd. Der fant legen en 8 cm stor sjokoladecyste som låg rundt og over hele urinlederen, eggstokken, egglederen, mye inni blæra og endetarmen. Overalt for å si det sånn.
Så han fant ut at urinlederen var helt blokkert, så jeg hadde hydronefrose på venstre nyre i tillegg til at han var veldig sikker på at jeg hadde fått endometriose.
Ble booka laproskopi to uker etterpå og jeg ble videre sykemeldt pga store smerter.
Manna meg opp til operasjon og dro tilbake etter to uker, venta hele dagen men det ble ikke noe operasjon. De var så usikre på hvordan den låg osv så jeg ble sendt på ct og mer undersøkelser.
Fikk beskjed om at de måtte snakke med flere leger så jeg måtte bare dra hjem,men fikk beskjed om å komme tilbake dagen etterpå for å sette inn ett stent i urinlederen sånn at nyren fikk tømt seg.
Greit det, jeg dro hjem igjen og låg våken hele natta å tenkte. Hva var denne sykdommen jeg hadde fått? Hva skjer videre?
Jeg dro tilbake dagen etterpå, venta lenge men til slutt ble det min tur.
Jeg ble trillet på operasjonstuen, la meg på bordet og beina opp i bøylene. Fikk bare lokalbedøvelse siden det ikke tok mer enn 2-3 min å sette inn stenten. Det var liiiite behagelig, og legen var veldig hardhendt. Sur var han og så jeg låg å gråt stille på bordet det :(
Dro hjem etter noen timer og fikk beskjed at de skulle kontakte meg.
Gikk over en mnd før jeg hørte noe, i mellomtiden var jeg fortsatt sykemeldt.
Fikk brev at jeg var overført til St.Olavs Hospital og var innom to ganger for å ta ny ct og mr.
Så fikk jeg endelig brevet med operasjonsdato! Endelig tenkte jeg, endelig skulle jeg bli operert og kvitt smertene. Men nei....
Jeg møtte opp til en forberedende time for å snakke med anestesilege og kirurg, men istedet fikk jeg slengt midt i trynet at det ikke ble noe operasjon og at jeg bare skulle vente, men i mellomtiden kunne jeg forberede meg på prøverør! Halloo?? Jeg skulle på en samtale med legen og istedet får jeg dette slengt i trynet! Du kan ikke få barn liksom, begyn å spar penger?!
Jeg fikk en resept på Zoladex og fikk beskjed om at jeg skulle begynne på månedlige sprøyter.
Jeg knakk sammen utenfor sykehuset og ringte samboeren min å gråt og gråt og prøvde å fortelle han hva de hadde sagt.

Etter enda mer venting fikk jeg innkallelse til fertilitetsseksjonen på St.Olavs og jeb ble enda mer deperimert når jeg såg navnet "Fertilitetssksjonen"....
Der ble jeg møtt av verdens beste lege!! Han var så forståelsesfull og snill.
Hørte på meg og jeg fikk fortelle min historie fra a til å mens han satt å lyttet. Han undersøkte meg forsiktig og var veldig grei.
Han forklarte at endoen min var litt spesiell så han ville sende "saken" min til en spesialist kollega (Anton Langebrekke) på Ullevål for å høre hva han mente. I mellomtiden var jeg på st.olavs en gang i mnd å fikk satt zoladexsprøyter.
Etter myyye venting og tenking ringte plutselig tlf min en kveld. Det var Anton Langebrekke som fortalte at han ville operere meg. Jippi,endelig! :)
Jeg fikk operasjonsdato i februar og jeg gledet meg faktisk!
Jeg ble operert 11.februar i år, der fjernet de den store cyster, venstre eggstokk, venstre eggleder, 10 cm tarm og de fikset urinlederen som var surra inn i cysten. Den er fortsatt ikke noe bra, så venstre nyre går på halv maskin. Så hvis hydronefrosen kommer tilbake må jeg inn igjen å operere igjen.
Jeg sitter igjen med 4 arr på magen, 3 kikkhullsarr og ett på ca 8 cm nederst på magen. Men det gjør meg ingenting! Jeg har ikke noe mye smerter lenger! :) Wohoo! :)

Vi har vært prøvere siden mars 2009, så har prøvd 1 år nå.
Skal prøve selv til august i år, og hvis ikke det går så skal jeg tilbake til fertilitetsseksjonen og få hjelp der.

Pr.dags dato er jeg tilbake i full jobb, har lite smerter og er veldig fornøyd! :)
Har fortsatt ikke fått tilbake mensen etter zoladex-behandlingen så går bare å venter på den sånn at jeg kan telle frem til eggløsning :)

Puuh, ble langt det her men det er hvertfall min historie :)

Karen
01-04-10, 23:03
Velkommen Stinemor! Litt av en historie du har. Godt at du har kommet i gode hender :)

Miriam
02-04-10, 18:17
Velkommen til oss :kjempeklem:

Jannicke
02-04-10, 23:50
Takk for at du deler din historie! Jeg er i startfasen på dette området og trenger all "info" jeg kan få.

Stinemor82
03-04-10, 00:25
Har du fått bekreftet at du har endometriose? Hvilke plager har du?

Jannicke
03-04-10, 15:05
Hvis du går inn på presantasjonen min under din så kan du lese der en brøkdel av min plager...
Har ikke fått bekreftet noen ting enda, skal ta en utredning etter påske...

Tina
06-04-10, 13:56
Velkommen hit:vinker:

Trist historie:dakars:

Godt at du fikk komme til Langebrekke som fikk ryddet opp og at du nå ikke har så mye smerter mere;)

Dagfrid
08-04-10, 13:57
:hallo:

Janne MJ
28-03-12, 13:25
Hei!
Jeg har også fått beskjed om at min høyre nyre ikke fungerer mer enn 15%, også etter at det ble satt inn stent. Men jeg har aldri fått vite at dette har et navn!
Har du fått noe informasjon om hvilke konsekvenser dette har for deg? Jeg tenker på mat, drikke, alkohol, medisiner osv?

Kristine L
28-03-12, 17:02
uff leit å høre om smertene dine og alt du har vært igjennom. Har selv blitt operert av Langebrekke og syns han er helt fantastisk. Kjempeflink er han.

Velkommen inn hit :kjempeklem:

Karoline87
29-03-12, 14:27
Velkommen hit!:klemme: