PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
Hei dere, her er litt om meg... [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : Hei dere, her er litt om meg...

Bianca
06-06-10, 11:57
Heisann dere!

Har vært her inne noen mnd nå, men ikke vært noe særlig aktiv.
Ser at de fleste legger ut en liten presentasjon av seg selv, så er vel kanskje på tide at jeg gjør det samme.

Jeg fikk diagnosen endo i mai 2007, og har vært mye inn og ut fra kk i bergen siden.
Var plaget av intense smerter i 5-6 år før jeg fikk diagnosen. Gikk til mange forskjellige leger for å få flere forskjellige vurderinger, men til ingen nytte.
Alle mente det samme, var bare vanlige mensensmerter. Eneste jeg hadde igjen for alle konsultasjonene var en dårlig opplevelse med gyn og nok en resept for smertestillende.
Smertene begynte ofte i øvre delen av magen, så ble i første runde sendt på sykehuset for gastroskopi (usikker på hvordan det skrives... hehe)
Legen som henviste meg til dette, fikk meg akutt lagt inn på sykehuset 1. april, så jeg trodde det bare var en dårlig og veldig lite morsom spøk. men den gang ei...
Etter denne undersøkelsen fant de ingenting og sendte meg hjem dagen etter, med like store smerter.
Hver natt gråt jeg meg i søvne pga smertene.

Jeg begynte å gå i terapi pga søvnproblemer og depresjon.
Da jeg endelig fant en psykolog jeg klarte å fortro meg til (jeg var da 18 år) , åpnet jeg meg selv til henne og fortalte om et tilfelle jeg hadde opplevd av ett overfall da jeg var 15 år.
Hun mente kanskje dette kunne være en grunn for mine underlivssmerter og ba meg gå til fastlegen min for en gu.
Jeg hadde vært hos gyn flere ganger etter overfallet, men alt så bra ut fikk jeg beskjed om,
så prøvde alt jeg kunne for å fortrenge hendelsen. Uten noe særlig hell....

Da jeg endelig fant en god fastlege som tok meg alvorlig ( etter 4 fastleger og to privatklinikker) ble jeg sendt til KK i bergen for en kikkhulsoperasjon.
Første timen jeg hadde der, ble jeg liggende i 8 timer med fasting og smerter for så å bli sendt hjem igjen uten noen operasjon.
To uker senere ble operasjonen gjennomført og de fant alvorlig tilfelle av endo og sammenvokste tarmer. Det var visst grunnen for at jeg hadde hatt så store smerter i øvre delen av magen...
I etter tid mente de i tillegg at jeg hadde problemer med musklene i området ved venstre eggstokk, de mente det kunne komme av traumen min, og at jeg etter det hadde annspent underlivet mitt for mye.
Så tre ganger i uken i nesten en mnd måtte jeg inn for å få en lokalbedøvelse i forsøk på å få muskelen til å slappe av, men dette var uten noe hell.

Jeg ba flere ganger om at de bare skulle fjerne både eggstokker og livmor, men siden jeg da ikke var mer enn 23 år nektet de.
Ville ikke gjøre ett slik drastisk tiltak før alle andre muligheter var prøvd ut.

Ble satt på Zoladex og sendt til fysioterapi etter jeg hadde gått på den i ett år, men yoga og bekkenøvelser hjalp meg overhodet ikke.
I fjord var jeg inne på ny kontroll da jeg ikke hadde vært inne på ett år, og fikk beskjed om at alt var kommet tilbake for fult igjen.
Dette var som ett slag i tryne og jeg måtte da bare fortsette med injeksjonene. Satt meg i bilen og gråt hele veien hjem. :(

Nå har jeg gått på Zoladex i 2,5 år uavbrutt. Fikk provera jeg skulle bruke i tillegg for å dempe bivirkningene av Zoladexen, men uten noe virkning.
Har hetetokter ut av det hinsidige, får derfor ikke sove ordentlig. Våkner flere ganger om nettene og hver morgen og svetter som en gris, for å si det mildt....
Smertene er der enda, er mer jenvne... men sliter meg helt ut!
Har heller klart å være i jobb de siste tre årene nå, og for en som normalt har jobbet to jobber samtidig som studert, er ikke noe særlig lett å venne seg til.
Sliter nå med depresjon og føler meg rett og slett ubrukelig for samfunnet, og blir konstant påminnet om dette hver 14 dag da jeg må sende inn meldekort til nav...

Prøver å være litt optimistisk oppi det hele og håper de vil gjennomføre, som KK selv nevnte, en endelig operasjon til jeg er 35( er nå 26), og til da får jeg trøste meg her inne og håpe på det beste...

Vel, dette ble kanskje litt rotete og langt.. men er no LITT om meg hvertfall....

Dagfrid
06-06-10, 12:13
Hei!
Vondt å høre at du har hatt det så trasig. Håper du kan få gode råd og støtte her inne. Velkommen til oss :kjempeklem:

Karen
06-06-10, 12:23
Huff, du har ikke hatt det noe godt. Velkommen hit! :klemme:

NN1
06-06-10, 12:27
Hei! Vondt å lese hva du har gjennomgått. Håper at du finner støtte her inne!
Velkommen hit.

Karoline
06-06-10, 12:50
Hei. Takk for at du deler din historie. Håper du vil finne litt støtte her. Velkommen skal du være

Miriam
06-06-10, 22:18
Velkommen til oss :hallo:

ChristineH
06-06-10, 22:27
Velkommen :)

Bianca
07-06-10, 15:58
Takker så masse! Nei, ikke alt som er like lett.
Men man må bare komme seg igjennom det. :)

Diane
09-06-10, 13:24
Det er en trist historie du forteller, dessverre ikke uvanlig. Har du prøvd å komme til Ullevål for utredning/laparoskopi? Føler med deg med de konstante smertene, det er tøft å gå slik over lengre tid - og med søvnproblemer og depresjon blir det en ond sirkel etterhvert. Har du prøvd annen østrogen-tilskudd enn Provera? Det kan hende at noe annet virker bedre. Så vidt jeg kan se i Felleskatalogen er Provera progesteron, mens det er mangel på østrogen som gir plagene fra Zoladex-behandlingen.

Lykke til! :klemme:

Bianca
09-06-10, 16:22
Jeg prøvde en 7mnd-periode p-stav, vanlige p-pille (husker ikke helt navnet på de, trionetta var en, men det er lenge siden. prøvde p-spøyte også. men i alle disse forsøkene fikk jeg kontinuerlig blødninger og smertene økte. så på det meste hadde jeg blødninger i 7 mnd og 2 uker.

Jeg holder til i bergen, og med attføringen jeg får, har jeg ikke penger til å reise til ullevål. men har tenkt på det.

Tusen takk for tips! Setter utrolig stor pris på det!
Folka rundt meg sier de forstår at det er hardt å gå slik, men det støtter meg ikke på samme måte som dere her inne gjør! :)

Dagfrid
09-06-10, 20:51
Det er fritt sykehusvalg, så det er tilnærmet gratis å få behandling på Ullevål. Reisen blir også dekt. Sjekk http://www.pasientreiser.no/
:)

Bianca
09-06-10, 22:21
Skal ta meg en titt!

Diane: Jeg forvekslet forresten to medisiner på toppen her.
jeg gikk en stund på provera, men nå tar jeg progynova 2mg.
Måtte i skapet og dobbelsjekke. hehe...
Alle medisinene går i surr for meg.
Men synes ikke de har noe effekt!
Svettet like mye perioden jeg ikke brukte de som når jeg bruker de.
Hadde to mnd uten og resten med.
Men synes ikke det hjelper noe... :S