PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
Nytt medlem [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : Nytt medlem

Marielle
09-01-11, 16:06
Hei alle sammen! Jeg er en jente på 19 år (blir 20 år i mai), som har slitt med økende menssmerter siden jeg var 13 år.

Fra jeg var 3 - til 11 år ble jeg behandlet for for tidlig vekst. Tegn på dette var høyden og utvikling av bryster i så tidlig som i barnehagen (+ noe blødninger). Legene ga meg da Procren Depot 1 gang i måneden for å senke veksten. Dette var vellykket og fikk igjen menstruasjon da jeg var 13 år. Jeg er også veldig fornøyd med at ekspertene på Sykehuset i Akershus stoppet høyden min på 1.70!

Lenge trodde jeg at det var normalt å ha så store smerter før, under og etter menstruasjon. Hvem skal da en ung jente sammenligne smertene sine med?

Nøyaktig når det var husker jeg ikke, men jeg var vel rundt 15-16 år en dag jeg fikk grusomme smerter i nedre mageregion. Samme dag fikk jeg en hastetime til utvendig UL, men legen fant ingen årsak til smertene. Han konkluderte med at det mest sannsynlig var en cyste som hadde sprukket. Jeg har ikke latt lignenede smerter etter dette.

Som fortalt over har smertene blitt værre og værre. Jeg startet på p-piller når jeg var ca. 16 år for å slippe smertene hver måned, med med lite virkning. Jeg har siden dette gått på ca. 4 forskjellige typer p-piller uten virkning. De siste par årene har jeg brukt pillene 3 mnd. av gangen (om ikke mer) for "avlastning" om man kan si det sånn.

Da jeg var 17 år henviste fastlegen min meg til gyn. undersøkelse. Gynekologen kunne ikke se noe unormalt på invendig UL, men var allikevel ikke sikker på om det ikke var endometriose. Hun sende meg videre til en gyn. ved Moss Sykehus. Der ble jeg mildt sagt ikke tatt godt imot på grunn av min lave alder. Hele opplevelsen av å ikke bli tatt seriøst gjorde at jeg avblåste hele idéen om at det var noe galt meg meg. Slik ble det i 2 år før jeg fikk motet til meg og ble henvist direkte til Moss Sykehus (igjen). Overlegen jeg kom til tok meg seriøst, selv om han ikke kunne se noe på invendig UL. Det er han som skal utføre en lap. på meg på Fredrikstad Sykehus 11. jan. (om 2 dager!)
Og det er bra, for smertene er nå så sterke at jeg ikke fungerer som en "normal" person i opptil 10 dager hver mnd.

Jeg er veldig nervøs for operasjonsdagen, selv om jeg har fått en grundig gjennomgang av alt som skal skje. Det blir første gang i narkose. Huff..

Men:
Jeg er veldig takknemlig for at jeg har en støttende familie og en forståelsesfull kjæreste(samboer) midt oppi alt dette.

Astrid
09-01-11, 17:29
Velkommen hit og lykke til med operasjonen :krysse:

Karoline
09-01-11, 18:37
Velkommen hit. Lykke til med operasjonen

Karen
09-01-11, 23:07
Velkommen hit, og lykke til med operasjonen! Det går sikkert bra :-) Jeg ble operert på Fredrikstad for 5 dager siden - ikke for det samme da :-)

Maria
09-01-11, 23:14
Hei!

Velkommen hit. Ønsker deg masse lykke til. Du får oppdaterer oss på hvordan det går. :)

Marielle
10-01-11, 14:33
Takk for hyggelig velkomst:) Kommer tilbake med oppdatering. Under et døgn til operasjonen nå:S

Miriam
10-01-11, 21:19
Velkommen til oss :hallo: Ønsker deg masse lykke til i morgen:krysse:

ChristineH
10-01-11, 21:27
Velkommen hit!:) Lykke til i morgen!

Karen
11-01-11, 19:46
Håper alt har gått bra i dag!

Dagfrid
11-01-11, 22:28
Velkommen hit!
Håper operasjonen har gått bra, og at du har fått noen svar :)

Marielle
12-01-11, 21:43
Takk igjen alle sammen for støtten:)

Jeg kom hjem fra sykehuste i dag, da legen mente jeg burde bli (noe jeg var helt enig i). Jeg møtte opp kl.07.00, men på grunn av et keisersnitt som varte lengre enn forventet ble jeg operert kl.13.00. Lå på gangen fra 08.30 til 12.45 på grunn av lite plass, men det gikk helt fint. Gangen var jo (som sykepleieren sa) det største rommet på sykehuset:) Heldigvis fikk jeg veneflon med "sukkervann" kl.11, for da hadde jeg ikke spist siden kl.19 dagen før.

Vel.. Så var det resultatet: Legen fant noe endometriose bak høyre eggstokk, og brente bort dette. Nå skal jeg gå på microgynon i et halvt år sammenhengende(uten pauser). Det blir godt å slippe smertene en stund.

Formen etter operasjonen har ikke vært mye å skryte av. Jeg var uttørket og på oppvåkningen presterte jeg å drikke 8 kopper vann. Jeg reagerte dårlig på de smertestillende medisinene og intuberingen, så nå har jeg veldig problemer med brekninger og hoste. Kvalmen jeg hadde etter operasjonen varte i ca. et døgn. Det vil si at den gikk over i dag rundt tiden jeg ble skrevet ut. For kvalmen fikk jeg i går til sammen 2 stikkpiller og 1 kvalmestillende sprøyte på under 8 timer. Magen er fortsatt oppblåst og støl, men jeg har hørt på råd herifra og gått en liten tur ute på ca. 15 min. Det hjalp litt, men det verste akkurat nå er luftsmertene i skuldrene og nakken, samt stingene. Får ta 2 paracet x 3 om dagen.

Noen som har flere tips for smertelindring??:)

Alt i alt er jeg glad for at jeg var sta nok til å få sjekket meg for endometriose, og at jeg ikke trenger å føle meg som en hypokonder. Det var faktisk ikke bare vanlige menssmerter! Nå frister det å skrive en mail til legen som ikke tok meg seriøst for 2 år siden.

Astrid
13-01-11, 01:08
Så godt med overstått operasjon. God bedring :krysse:
Jeg brukte varmepose på luftsmertene i skulder og synes det hjalp bra.

Marielle
13-01-11, 14:19
Takk:) Jeg fikk beskjed om at når jeg kom hjem skulle jeg ikke nøle med å ringe hvis jeg hadde spørsmål, så nå har jeg snakket med operasjonslegen. Det viste seg at legen som skrev meg ut i går ga meg feil beskjed ang. funn av endo. Operasjonslegen hadde funnet en del flekker på baksiden av høyre eggleder og på livmoren. Legen som skrev meg ut fortalte at det kun var EN liten flekk bak høyre eggleder. Jaja, det er i hvert fall fjernet nå.

Jeg tror forresten det kan ta et par dager til før jeg kan vise meg offentlig uten å bli tatt for å være gravid i 6 mnd.. Hihi!

Caro
13-01-11, 23:39
Hei og velkommen hit :) Er også ny her inne :)

Så flott at operasjonen din gikk bra og at du fikk en diagnose. Godt at du fikk klarhet i hvor de hadde funnet endo også.

Huff, de luftsmertene er så grusomme:klemme:, jeg brukte å massere litt, men bevegelse hjalp vel mest. Uansett så går de heldigvis over men det er skikkelig ubehagelig når det står på.

Håper du kommer deg raskt ihvertfall og at magen finner tilbake til sin normale størrelse;)