PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
Hei, jeg er ny! [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : Hei, jeg er ny!

Vivian
31-03-12, 13:28
Hei :)

Jeg er en 26 år gammel masterstudent som bor i Bergen. Jeg fikk diagnosen endometriose for to uker siden, etter at legene åpnet meg opp for det de trodde var en lekk tarm (de hadde først trodd det var blindtarmen). Det var ikke en avføring, men blod jeg hadde i buken. De fikk tilkalt gynekolog som reddet mesteparten av min høyre eggstokk der jeg hadde en cyste som sprakk. Jeg vet ikke helt hvorfor den sprakk. Jeg fikk først beskjed om at den hadde vært 8x6 cm stor, men senere sa de den var mest sannsynlig 3x4 cm.

Fra jeg først kjente disse smertene (som er mye verre enn jeg har hatt før), til noen tok meg på alvor og faktisk trodde meg når jeg sa det var vondt tok det 38 timer. Fra jeg ble trodd til jeg fikk lov å ta smertestillende tok det 6 og en halv time (hvor jeg lå å ventet på ambulanse, leger, sykepleiere o.s.v). Når jeg kom inn på akutten sa de jeg måtte gå på toalettet og ta en urinprøve. Jeg var sikker på at jeg skulle besvime for hvert steg jeg tok, men jeg gikk hele veien til toalettet og tilbake. Etter undersøkelsen fikk jeg en syredempende, for de trodde det kunne være fordøyelsesbesvær. Etter å ha vært i rønken og til ultralyd fikk pipa en annen lyd og jeg skulle rett til kirurgen.

Jeg har slitt litt med å komme meg igjen etter operasjonen. Lå først fem dager på Haukeland før jeg endelig hadde lite nok smerter til å komme hjem. Første helga hjemme var foreldrene mine her og det var godt. De åpnet meg opp fra navlen til "hårfestet". Jeg har tatt av stripsen og jeg gror fint, men det er et stort arr.

I tillegg til smerten påvirker dette meg veldig psykisk og gråter mye og føler meg generelt ganske nedstemt. Jeg har vært veldig avhengig av å få hjelp til veldig mye fordi jeg ikke kan løfte tungt. Arret er også vanskelig å godta. Og jeg vet det kanskje er dumt å være så overfladisk.. Men det er bare en del av det hele. Jeg må også utsette innlevering av masteroppgave og kjenner meg frustrert fordi jeg ikke klarer å jobbe med denne. I tillegg kjennes det ut som alt revner når jeg hoster eller nyser og jeg er så redd for at det ikke skal gro ordentlig fordi jeg må hoste eller nyse noen ganger. Jeg er også redd for hvor vondt det kommer til å være når jeg får mensen igjen. Gruer meg skikkelig.

Jeg skal inn på kontroll der vi skal diskutere behandling om tre mnd. Jeg synes det er litt lenge til. Men det er kanskje vanlig?

Er det noen av dere som har hatt en slik operasjon? Tok det lang tid før dere var i form igjen?

Jeg har planer om å melde meg inn i endometrioseforeningen, men foreløbig har jeg ikke råd. Jeg har blitt sykemeldt fra begge mine jobber. Den ene hadde jeg jobbet i mindre enn to uker og den andre hadde tenkt at jeg skulle få noen vakter, men hadde ikke lagt meg inn i systemet enda. Noe som betyr at jeg ikke får noen penger fra de. Mulig jeg får litt i fra NAV, men det blir sannsynligvis ikke mer enn 1500,-. Så i tillegg til alt det andre må jeg passe godt på økonomien (jeg får studielån i tillegg altså, men det dekker bare mine faste utgifter og ca 200,- i uken til mat).

Dette ble kanskje veldig langt og rotete. Jeg bare følte behov for å fortelle dette til noen som kanskje forstår hva det er snakk om.. Vanligvis er jeg ganske positiv og sosial. Jeg lover å vise litt mer av det etterhvert. Det er interessant å lese innpå her og jeg har fått svar på mange av mine spørsmål.

Vivian :)

Janne MJ
31-03-12, 14:17
Kjære deg.
Det er ikke rart du gråter og føler deg mye nedstemt. Du har gjennomgått en stor operasjon og du trenger tid til å komme deg på.
Jeg har også et arr fra navlen og ned fra mange år tilbake. Jeg var litt yngre enn deg første gang jeg ble operert. Det tar tid å venne seg til alle forandringer man gjør med kroppen sin. Men du vil til slutt komme dit at du slutter å tenke på det.
Jeg vet ikke hvordan det er nå, men da jeg var operert ble jeg satt på hormoner for å stoppe mens noen måneder etter operasjonen. Dette for å hindre at endometriosene utviklet seg mer. Men det er ca 20 år siden jeg opererte første gang!

Bruk tiden fremover på å ta vare på deg selv uten for mye dårlig samvittighet for alt du ikke får gjort. Du har ikke bedt om å havne i denne situasjonen og må bare forholde deg til den situasjonen du er i. Jeg kan love deg at det blir bedre etterhvert. Snakk med de rundt deg og gråt hvis du trenger det.

Klem fra meg :)

Vivian
31-03-12, 15:21
Tusen takk for svar :) Måtte gråte litt ;)

Jeg vet jo egentlig at arret nok blir mye finere etter hvert. Nå er det skorpe på og det er veldig rødt.

Jeg har ikke fått noe hormoner nå. Jeg tror gynekologen (eller kanskje det var overlegen) sa jeg måtte se hvor mye smerte jeg hadde for å kunne vite noe om hvilken behandling jeg skal ha. Jeg har visst plakk rundtom i buken. Ettersom jeg har forstått det, så var det ikke nødvendigvis den store cysten som var opphavet for smertene mine. Jeg ser at det blir snakket om "nivåer" av sykdom her. På sykemeldingen min står bare endometriose og ikke noe annet. Men jeg skjønner at man kan ha sammenvoksninger og slike ting, så da er kanskje min veldig mild? Nå har jeg jo tatt ut den cysten..

Takk for gode ord Janne :)

Karen
31-03-12, 16:07
Velkommen Vivian :)

Synd du måtte oppleve alt det. Dagene blir forhåpentligvis bedre etterhvert.
:klemme:

Karen
31-03-12, 16:10
Jeg glemte å si at vi har avtalt et nytt møte i Bergen onsdag 25. april 2012, kl. 19.00 på Egon Bristol. Kanskje du har lyst til å møte oss der?

Vivian
01-04-12, 11:25
Takk :)

Det høres veldig koselig ut. Er litt usikker på om jeg er i Bergen da, men så sant jeg er her kommer jeg gjerne.

I går ble en ganske fin dag. Jeg tok sjansen på å reise med bybanen til en venninne og jeg var der hele kvelden. Det var skikkelig koselig og skikkelig godt å komme seg ut. Eneste var at jeg ble skikkelig dyttet i magen på bybanen. Folk tar virkelig ikke hensyn, bare presser seg på. Men ellers en veldig bra dag :)

Miriam
01-04-12, 22:21
Hei og velkommen til oss :vinke:
Veldig trist og lese om hva du har vært igjennom den siste tiden, men blir bedre. Ønsker deg masse god bedring :kjempeklem:

Vivian
02-04-12, 15:51
Tusen takk :)

Nå skal jeg hjem til foreldrene mine i morgen. Jeg har fått planlegge menyen for påsken, slik at jeg iallefall har hjulpet med noe :) Det blir mye god mat med pinnekjøtt, hjortebiff, gammellår, ost og kjeks og kake! Nammenamm!

God påske til dere :) Og det ser ut som jeg sikkert kan være med på det treffet. Blir spennende.