PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_NUM - assumed 'MYSQL_NUM' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_ASSOC - assumed 'MYSQL_ASSOC' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant MYSQL_BOTH - assumed 'MYSQL_BOTH' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../includes/init.php on line 165

PHP Warning: Use of undefined constant archive_postsperpage - assumed 'archive_postsperpage' (this will throw an Error in a future version of PHP) in ..../archive/index.php on line 456
ny her, og har mange spørsmål [Arkiv] - Endometriose.no - Forum

PDA

Se full versjon : ny her, og har mange spørsmål

Heidi M
21-09-12, 23:59
Hei.
Heidi heter jeg. Jeg er 34 år og bor sammen med mine to fantastiske barn.

Jeg har lest litt her inne den siste måneden, men ikke skrevet noe innlegg.
Men nå er det ganske mye jeg lurer på, som jeg håper dere kloke damer kan svare på.

Kort fortalt om min bakgrunn. Jeg har vært gravid 4 ganger, og har to barn og to ufødte engler. Begge barna er premature, der fødsel startet ca halvveis i svangerskapet. Riestoppende medisiner i flere mnd. Det første svangerskapet var resultat av hormonbehandling, etter vi hadde prøvd i et par år. De tre siste klarte jeg helt uten hjelp og uten å slite for det.

Etter jeg mistet det siste barnet, for 6 år siden, har jeg hatt mye smerter og plager. Satte inn kobberspiral, og fikk ubeskrivelige smerter. Gikk med disse smerterene og sterke blødninger i litt over ett år. Det var ikke mens-smerter, det var mer som om spiralen satt feil. Da jeg satte meg ned, var det som om noen stakk en kniv inni meg. Legen sjekket om den sto feil, men det gjorde den ikke. (Jeg har aldri klart å bruke tampong heller, det er alt for smertefullt) Etter dette har jeg ikke brukt noe prevensjon. Jeg har ikke behøvd det, for aktiviteter som krever sånne remedier, har vært for smertefulle å gjennomføre. Nå er det over ett år siden sist jeg prøvde. Det begynte med små stikkinger og små blødninger hver gang jeg prøvde. Nå er det smertefullt bare jeg tenker på det (bokstavlig talt). Noen andre som har smerter i bekkenet i sånne situasjoner?

Var hos min fastlege og hun kunne fortelle meg at jeg hadde store cyster på livmora. Ble ikke gjort noe med det.

Det siste året har jeg hatt blødninger stort sett hver dag. Juni i år, startet med at jeg følte meg gravid. Murring i magen, vondt i korsryggen, kvalm og sliten. Jeg skjønte at jeg ikke var gravid, ettersom jeg ikke hadde vært borti en gravør. Et par uker etter de første symptomene, kom smellet. Jeg har aldri opplevd sånne store smerter i nedre del av magen og ryggen. De store smertene pågikk i to dager. Etterpå har jeg ”bare” hatt veldig vondt i ryggen og bekkenet.
Jeg har hatt ca en uke hver måned ( uka før eggløsning) der jeg har fungert greit. Alle andre dagene har jeg ikke klart å kle på meg selv, engang. I august hadde jeg så store smerter igjen, at jeg bestilte time på Volvat. Gynekologen kunne ikke se noen ting, og cystene på livmora var borte. Det ”eneste” han fant, var et 10-talls små cyster på eggstokkene, som han mente ikke kunne være grunnen til at jeg hadde så vondt. Ut fra mine smerter, mente han at det kan være endo.

Kan kanskje nevne at jeg har vært sykemeldt i perioder de siste 4 årene. Overarbeidet, deprimert, møtt veggen er diagnosene som har gått igjen. Jeg har bare følt meg sliten.

Jeg har fått time til å fjerne livmor om to uker. Primært pga sterke blødninger over lang tid.
Jeg vet egentlig ikke hva jeg lurer på, jeg har så mange tanker og spm.
Sjekker de endo uten at jeg ber om det? Skal jeg fortelle legen om mine plager før operasjonen? Hvilke plager er ”relevante” å ta opp? Høres dette ut som det kan være endo?
Akkurat nå er jeg bare redd for at de skal fjerne livmoren, uten å sjekke noe mer. Hva gjør jeg om jeg har like store smerter etter operasjonen?

Jeg håper dere kan svare meg på noen av disse spørsmålene. Jeg setter stor pris på alle svar og gode råd.

Ann Elin 90
22-09-12, 10:20
hei :)

uff det hørres ikke gøy ut med de plagene du har :( hvorfor skal de bare fjerne livmor sånn uten videre, før de har sjekket hva som er galt med deg? Trodde ikke de bare fjernet den uten å ha snakket med deg først og sjekket hva som kan være årsaken til disse smertene og blødningene.. de kunne jo prøvd å ta en lapraskopi for å fjerne de små cystene og se om det hjelper?

ta deg en prat med de før operasjonen og si du er redd for å fjerne livmoren og at det ikke vil bli bedre etterpå! :)

lykke til :klemme:

Heidi M
22-09-12, 21:57
Grunnen til at jeg skal fjerne livmor, er pga store blødninger. Både mamma og mormor måtte fjerne i 30-årene. Mamma holdt på å blø i hjel, og når jeg nå er ferdig med barn, så gjør jeg det som en sikkerhet.

Jeg er ikke redd for å fjerne den, det jeg er redd for er at de ikke skal lete etter årsaken til mine smerter.

Noe av det jeg lurer på, er om mine plager kan komme av endo. Er det noen som kjenner igjen plagene?

Jeanette G
29-10-13, 21:16
Hei, jeg fjernet også livmoren uten at det var påvist endometriose.

Jeg har hatt mistanke om at jeg har hatt sykdommen i mange år, men ingen leger eller gynekologer jeg har vært hos har trodd jeg har hatt dette.

Da jeg var ferdig med barn og fikk enda sterkere smerter enn jeg noengang har hatt, sa jeg til min gynekolog at nok var nok.

Da hadde jeg prøvd spiral, som gjorde smertene bare enda verre, og fikk henvisning til gynekologisk poliklinikk på sykehuset.

Der ble jeg grundig sjekket for endometriose og tatt blodprøve, men alt var negativt.
De bestemte seg da for at jeg skulle fjerne livmoren pga. store smerter.
Etter operasjonen kunne legen som opererte meg fortelle at jeg hadde masse endometriose vev i livmoren.....

Hun fant også vev i tarmen, men dette kunne hun ikke operere bort pga. det er for risikabelt og man gjør dette kun på Østlandet.

Etter operasjonen ble jeg bedre under menstruasjons-syklusen, men jeg kjente da smertene i tarmen mye bedre.
Dette eskalerte slik at jeg nesten ikke klarte å sitte til slutt, da ble jeg satt på sprøytebehandling med kunstig overgangsalder.

Dette reddet min hverdag, og for første gang på nesten 30 år (utenom gjennom svangerskapet) kan jeg leve et smertefull liv.:hurra:

Jeg trenger heller ikke å se på kalenderen og planlegge ting som skal skje utenom menstruasjon og sykluser.

Så mitt råd er hvis du fremdeles har smerter etter operasjon av livmor og sjekke alternativ med kunstig overgangsalder.
Du skal også be dem se etter vev når de opererer bort livmoren.

Lykke til!