Endometriose.no - Forum
Registrer

Gå Tilbake   Endometriose.no - Forum > Spør Veilederne > Alternativ Veileding
Registrer Hjelp Medlemsliste Kalender Søk Dagens innlegg Marker forumene som lest

Alternativ Veileding Homeopat Anette Heggemsnes og hennes kolleger, besvarer spørsmål ang. alternativ medisin og behandling

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-01-10, 12:52
Uregistrert
Gjest

Question Babyklister og Wild Yam

Jeg har brukt WY en stund. Dette fungerte på førstemann, men da brukte jeg det hver dag (4tabl) hele tiden. Jeg forstår nå at det var feil, men det fungerte likevel.

Uansett, nå ser det ikke ut til at noe fungerer, så det jeg lurer på er:

Jeg har bestilt fructus Femina comp og fikk mensen i dag. Kan jeg bruke begge to samtidig eller er det unødvendig? Og når starter/slutter jeg med disse?

Jeg er plaget med tidligaborter (før uke 6) og er 35 år.
Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 12:49
Frøyaklinikken Frøyaklinikken er ikke aktiv
Alternativ Veileder

Ble medlem: Jun 2006
Sted: Oslo
Standard

Hei

Det hender at vi gir Wild Yam gjennom hele syklusen på Frøyaklinikken, f.eks. hos en pasient som ikke har menstruasjonssyklus. Men som oftest følger vi hormonsyklusen.
Wild Yam inneholder et stoff som heter diosgenin, som ligner på progesteron. Progesteron dannes fra det gule legemet, rett etter eggløsningen, og er med på å få egget til å feste seg. Synker plutselig nivået på progesteron vil man kunne miste.

Tar man progesteron gjennom hele måneden kan dette hindre eggløsningen, og i de første p-pillene etterlignet man nettopp diosgenin, for å gjøre nettopp dette.
Jeg har også leste om kvinner som har brukt dr. Lee sin progesteron krem (den er reseptpliktig og lages på Ullevål apotek, og der bruker de diosgenin fra plante), og brukt den som prevensjon. Uten at jeg vil anbefale det som sikker prevensjon.

Forskjellen på progesteronkremen fra Ullevål apotek og Wild yam tabletter, er at man vet nøyaktig hvor mye diosgenin det er i kremen, mens i urten kan dette variere i større grad.

Fructus Femina comp kan bestilles på alle norske apotek. Den kan man fint bruke sammen med Wild Yam. Den er med å øke livmorslimhinnen, og forbedrer miljøet i livmoren. Vi bruker den spesielt hos kvinner som har en historie med urinveisinfeksjon og sopp, for den styrker slimhinne kvaliteten.

Begge produktene kan du bruke fra eggløsning til menstruasjon. Og begge produktene kan du fortsette med under graviditet. Men hvor lenge ut i svangerskapet er det svært individuelle forskjeller, og jeg kan ikke gi deg noen fasit svar her.

Det er veldig mange grunner til spontanaborter. Alt fra nedsatt sædkvalitet, stoffskifte, blod, genetikk, progesteron osv.. Om det handler om progesteron, så er dette noe vi arbeider med på Frøyaklinikken, med å få opp nivået. Vil også nevne at innenfor skolemedisin, har de også mulighet til å gi deg progesteronstøtte.

Mvh Anette Heggemsnes
www.froyaklinikken.no
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan opprette nye tråder
Du kan skrive svar
Du kan ikke poste vedlegg
Du kan ikke endre dine egne innlegg

BB code is
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Nå er klokken 06:41.