![]() |
|
|
|||||||
| Registrer | Hjelp | Medlemsliste | Kalender | Søk | Dagens innlegg | Marker forumene som lest |
| Trenger du hjelp til noe? Be andre brukere om hjelp. Enten det gjelder leger, forklaring på endometriose-terminologi, andres erfaringer om medisiner, inngrep o.l. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|||
|
|||
|
Hei dere
![]() Jag har børjat å prøva på å undvika endel mat som seies å gjøre endometriosen verre. Har slutat med kaffe, biff, brød, svinekjøtt. Men nå er jeg så lei.... Er det noen som kan gi meg noen tipps. Er det noen som har varigt hos en dietist? Eller noen som kan disse greierne med mat? |
|
|
|||
|
|||
|
Hej
Jeg reagererer ekstra på noen typer mat, som eks melk,rødt kjøtt, samt mat som er stekt i frityr(fra gatekjøkken) ferdigpizza og all slags former for kjøttdeig, samt krydder som pomfri krydder og paprikakrydder samt en del sauser. Tenk på hvordan du tilbereder/lager maten. Jeg steker mest mulig i langpanne i ovnen som jeg slipper å smøre, man må unngå fett. Jeg tåler selvsagt å spise maten men kan få store luftproblemer og diare, jeg tåler maten bedre i noen perioder enn andre(hormonsvingninger), og en ting som er lurt at man kan spise litt om man er flink å blander ved godt av tilbehør som grønnsaker osv. Kylling, fisk, reinkjøtt, ræker, svinekam det er masse godt å lage av det. Jeg kjøpte meg en sånn "spis deg frisk bok" å har fått mange nyttige tips der!! |
|
|
||||
|
||||
|
Heisann!
Dette med kostholdet er tricky greier... Det er MYE å tenke på og flere teorier ute på tur, som med alle andre sykdommer. Jeg har i hvertfall kuttet ut melk/melkeprodukter og hvetemel (jo, jeg skeier fortsatt ut titt og ofte, men får igjen i kvalme, magesmerter og diaré). Klarer du å kutte ut disse to hovedingrediensene er mye gjort. Feilen jeg muligens gjorde var å bytte ut melk med soya, men under endometriosekurset i Oslo høsten 2009 (?) fikk jeg vite at soya heller ikke var bra. Det meste av frø, frukt og grønt er bra for deg. Samt rent kjøtt. Jeg har noen notatark fra kurset jeg var, skal se om jeg finner de så kan jeg eventuelt skrive ned alt jeg har glemt Du skriver at du har kuttet ut svinekjøtt, men dette mener jeg da skulle gå helt fint å spise...? Det er jo veldig rent, som kyllingkjøtt, hvertfall filetene. Jeg koser meg hvertfall med dette, uten å lide for det ![]() Kaffe kjenner jeg tærer på magen, men kaffe er jo ikke bra uansett, endometriose eller ikke. Brus er fy-fy. Kutt ut alt godt egentlig så kommer du langt hehe
|
|
|
|||
|
|||
|
Jeg sliter med matvanene mine nå, og det blir til at jeg hopper over mange måltider spes. middagen. Jeg er lei av fiske og wok-rettene jeg lager, de er gode men man kommer til et punkt der man er mettet. Alt jeg har lyst på for tiden er på nei listen min, og det har resultert i mange dager med magesmerter, luftproblemer og kramper +++
Er det noen der ute som har noen gode oppskrifter på god gammel norsk husmannskost uten hvete og melk ?? |
|
|
|||
|
|||
|
Et lite tips fra en rutinert mat-tester :
Det er ikke alltid hvetemel som er problemet, men gjær! Gjær lager skrekkelige gassproblemer, og kombinert med grovt fiber kan det bli nesten umulig å fordøye hvis tarmen krangler. Det samme gjelder alle typer kål og løk. Let etter lettoppløselig fiber. F.eks. vannmelon og salater. Og frukt og bær selvsagt. Fullmodne nektariner er meget bra. (Plommer og noen andre frukter kan være vanskelige.) Brød/kjeks som er basert på nøtter er bra og næringsrikt. Har slutta å spise brød for fire år siden, så middagen er blitt veldig viktig. Det meste går bra uten løk og "kål"aktige grønnsaker. Lykke til på kjøkkenet :-) |
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|