![]() |
|
|
|||||||
| Registrer | Hjelp | Medlemsliste | Kalender | Søk | Dagens innlegg | Marker forumene som lest |
| Dr. Anton Langebrekke Gynekolog og spesialist innen Kirurgisk Behandling. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|||
|
|||
|
Hei
Jeg har en ca 2 cm cyste på ene eggstokken og skal til lapraskopi i september. Jeg ønsker barn og har begynt å bekymre med for at eggstokken kan ta skade og at hele eller deler av den må fjernes. Jeg er 32 år. Hvor stor er faren for det? Ønsker best mulig forutsetninger for å bli gravid - er det best å fjerne cysten med fare for å skade eggstokk eller la den være der? Jeg plages ellers lite med smerter, kun ved mens. Jeg har tatt HSG og hadde tette eggledere som åpnet seg ved gjennomskylling - Kan det være endometriose i egglederne mine som gjorde dem tette? |
|
|
||||
|
||||
|
Det er ikke nødvendig å operere en 2 cm cyste, det avhenger av om du har mye plager. Hvis ikke, kan du forsøke å bli gravid med cysten, bare kontroller den. Du skriver ikke hva slags cyste du har, det finnes et uttall av forskjellige.
Man kan også gjøre IVF-prøverør med endometriosecyste. bruker å si at hvis 2 mislykkede forsøk bør eventuell endometriose saneres. Uansett kan det være riktig å laparoskoperes hvis du har forsøkt en stund å bli gravid. Men du kan diskutere hva man skal gjøre med cysten. Fjerning av endometriosecyste er en spesialistoppgave.
| Visningsmoduser | |
|
|