Endometriose.no - Forum
Registrer

Gå Tilbake   Endometriose.no - Forum > Spør Ekspertene > Dr. Jon Hausken
Registrer Hjelp Medlemsliste Kalender Søk Dagens innlegg Marker forumene som lest

Dr. Jon Hausken Overlege og spesialist innen Assistert Befruktning.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-06-10, 14:39
Lise3 Lise3 er ikke aktiv

Ble medlem: Jun 2010
Alder: 31
Standard Vil det hjelpe med lapraskopi?

Hvorfor gjør endometriosen det vanskeligere å bli gravid? Hvilken del av den normale prosessen er det som har vanskelig for å lykkes (jeg tenker på om sædcellene hindres å komme fram til egget, eller er det selve festingen av et befruktet egg i livmoren som er problemet)?

Jeg har prøvd å bli gravid i 3 år uten å lykkes, og testet nettopp negativt på første prøverørsforsøk. Vi er blitt klassifisert som uforklarlig barnløse, men jeg mistenker sterkt at jeg har endometriose. Både fordi jeg har mislykkes med å bli gravid med to forskjellige partnere, pluss at jeg har i tillegg til barnløshet andre symptomer som stemmer. Jeg har ikke sterke smerter, men noe vondt under samleie og kraftigere blødning enn normalt.

Spørsmålet er nå om jeg bør utredes og opereres (lapraskopi) før neste forsøk? Alt gikk bra med selve hormonstimuleringen (12 egg, 6 befruktet, 5 på frys), og ingenting er unormalt med min partner.

Er veldig takknemlig for svar.
Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 11:25
Uregistrert
Gjest

Standard

Hei Lise
Jeg er helt enig med deg. 3 års forsøk og 2 forskjellige partnere peker på at det er noe hos deg som (muligens) er årsaken til uteblitt grav.
Smerter ved samleie er typisk (men kan selvfølgelig skyldes andre ting).
Jeg ville gjort en lap sc før neste forsøk for å få sjekket ut mulig endometriose.
Resultatene ved IVF er bedre etter at endometriosefunn er destruert !
Hvorfor endometriose fører til infertilitet viser jeg til uttalige svar til andre pasienter på denne web siden Jon
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan opprette nye tråder
Du kan skrive svar
Du kan ikke poste vedlegg
Du kan ikke endre dine egne innlegg

BB code is
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Nå er klokken 15:21.