Endometriose.no - Forum
Registrer
Gammel 15-01-07, 19:10
Vigdis sin avatar
Vigdis Vigdis er ikke aktiv
Medlem av Natron-søstrene

Ble medlem: Oct 2006
Sted: vestfold
Standard Adenomyose

Hei!

Er det noen her som har fått påvist adenomyose, altså endo inne i livmoren etter hva jeg har forstått.. Det kan visst påvises kun etter fjerning av livmor, og undersøkelser av denne.
Fordi det er stilt spørsmål om jeg kan ha det, lurer jeg på om noen avnt kan skrive om sine erfaringer.. Smertemønster,blitt bra etter fjerning av livmor eller ikke osv.osv.
Synes det er vanskelig, når livmoren må fjernes for å finne det ut.
Ønsker i utgangspunktet ikke å fjerne den, men smertene er ikke til å leve med, så finner de ikke noe annet, og foreslår det, så blir det vel det.. men hadde lyst til å høre erfaringer som sagt. blir glad for alle svar!

hilsen og klem fra meg..
Gammel 15-01-07, 22:39
Kjersti sin avatar
Kjersti Kjersti er ikke aktiv
Gledesspreder & Solstråle

Ble medlem: Apr 2006
Sted: Hammerfest
Alder: 40
Standard

Hei Vigdis

Jeg har fått diagnosen adenomyose i tillegg til endometriose, og klarer meg forholdsvis bra i dag. Det ble påvist hos meg ved hjelp av MRI. Å fjerne livmor er siste utvei når det gjelder "behandling", de prøver først ved hjelp av enten hormoner eller smertestillende ble jeg fortalt.
Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:09
Vigdis sin avatar

Standard

Hei Kjersti!
Takk for svar
Jeg har blitt fortalt at de bare kunne stille diagnosen ved å ta prøver av livmoren etter den var fjernet jeg!
Da ville jeg jo først prøve andre ting så klart! Å fjerne livmor er jo "drastisk" , men jeg vill som sagt gjort det nå, hvis jeg bare visste om det var det som kunne hjelpe meg. Litt håpløst å ikke vite om det er den som er årsaken, og kanskje få den fjernet for "ingenting"
Er så vanskelig... Tusen tanker i hodet!
Takknemmelig for alle innspill ang dette!
Gammel 16-01-07, 16:16
Maria sin avatar
Maria Maria er ikke aktiv
Nestleder/Redaktør/Endometriosebladet

Sted: Gjøvik
Alder: 37
Standard

Kanskje du kan legge ut et spørsmål til Anton her på forumet om det?
Gammel 16-01-07, 17:07
Kjersti sin avatar
Kjersti Kjersti er ikke aktiv
Gledesspreder & Solstråle

Sted: Hammerfest
Alder: 40
Standard

Jeg har send deg en PM Vigdis
Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 20:55
Uregistrert
Gjest

Standard Jeg og

Jeg er i samme situasjon som deg, Vigdis. Er satt på venteliste for fjerning av livmor pga adenomyose, i tillegg har jeg en blodcyste (endometriecyste) på egglederen. Adenomyosen har sannsynligvis kommet som et resultat av fjerning av livmorslimhinnen for noen år siden. Symptomene en voldsomme menstruasjonssmerter, som øker i lengde for hver gang. Men jeg er ganske usikker, synes dette er drastisk, det er en stor operasjon!

På den andre siden har jeg levd med smertefulle og voldsomt kraftige blødninger i 25 år. og har fått de barna jeg skal ha.

Det hadde vært interessant å høre andres erfaringer!
Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 21:34
Vigdis sin avatar

Standard

Hei!

Hvordan fant de ut at det var adenomyose du hadde?
25 år er lenge..

hilsen Vigdis
Gammel 17-01-07, 21:45
Uregistrert
Gjest

Standard

Fordi det er en vanlig komplikasjon etter den typen inngrep jeg hadde. Og ved hjelp av ultralyd. Men jeg føler at de nå tar den enkle løsningen, fordi de ikke informerte meg tilstrekkelig om komplikasjonene.

25 år er lenge ja. Og jeg har mast og mast og mast, uten å få hjelp før dette inngrepet for et par år siden. Jeg har prøvd det meste av medikamenter, og leger har nevnt endometriose. Men ingen har villet undersøke nærmere. Før nå...

Det hadde vært godt å få en diagnose! Og kanskje få en slutt på blødninger, smerter og jernmangel.
Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 21:55
Vigdis sin avatar

Standard

Vet du, jeg forstår deg så godt.. Jernmangel er også noe jeg sliter med..Kommer jo av store blødninger..
Smertene ødelegger livet til en fullstendig. Det er forferdelig synd at man ikke skal bli hørt og tatt på alvor. Tror mange her inne har slitt med nettopp det!

Det er jo heller ikke noe bra at du føler de tar en lettvint løsning, det er jo ikke noe man kan forandre på etterpå når det først er gjort..
Men hva gjør man ikke for å få slutt på de grusomme smertene ?

klem fra meg
Gammel 23-09-11, 05:04
Uregistrert
Gjest

Standard Adeno

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis innlegg
Hei!

Er det noen her som har fått påvist adenomyose, altså endo inne i livmoren etter hva jeg har forstått.. Det kan visst påvises kun etter fjerning av livmor, og undersøkelser av denne.
Fordi det er stilt spørsmål om jeg kan ha det, lurer jeg på om noen avnt kan skrive om sine erfaringer.. Smertemønster,blitt bra etter fjerning av livmor eller ikke osv.osv.
Synes det er vanskelig, når livmoren må fjernes for å finne det ut.
Ønsker i utgangspunktet ikke å fjerne den, men smertene er ikke til å leve med, så finner de ikke noe annet, og foreslår det, så blir det vel det.. men hadde lyst til å høre erfaringer som sagt. blir glad for alle svar!

hilsen og klem fra meg..
Hei!
Har de siste 2 årene fått tiltagende krampelignende menssmerter og kraftige blødninger. Oppsøkte gynekolog. Har 3 barn og er 49 år, så livmoren ble fjernet. Eggstokkene ble beholdt da jeg ikke har kommet i overgangsalderen.
Det ble altså påvist etter hysterectomi
Har fått et nytt liv etter dette, slipper å bli fastlåst til toalett pga mens og blodtap, og ikke minst smertene (minnet om fødselsveer). Kondisjon og humør er på topp, og slipper planlegge mitt liv etter menssyklusen.
Om du ikke har planer om å skaffe flere barn anbefaler jeg på det varmeste å få fjernet livmoren. Om dine eggstokker er ok beholder du dem slik at du slipper komme i overgangsalder før nødvendig.

Klem fra lykkelig uten livmor
Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 12:20
Uregistrert
Gjest

Smile adenomyose

Jeg har fjernet livmoren pga et smerte helvete i mange år. Fått et nytt liv etterpå.
Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 21:01
Uregistrert
Gjest

Standard Hormonspiral var løsningen for meg

Etter at adenomyosen ga kraftigere og kraftigere smerter, fikk jeg for et halvt år siden satt inn hormonspiral. Bedringen har vært gradvis men nå er jeg nesten smertefri! Anbefaler derfor denne behandlingsformen på det varmeste:-)
Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 21:09
Randi H Randi H er ikke aktiv

Ble medlem: Dec 2011
Sted: Molde
Alder: 47
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Uregistrert Vis innlegg
Etter at adenomyosen ga kraftigere og kraftigere smerter, fikk jeg for et halvt år siden satt inn hormonspiral. Bedringen har vært gradvis men nå er jeg nesten smertefri! Anbefaler derfor denne behandlingsformen på det varmeste:-)
Jeg har også fått Diagnosen Adenomyose og er blitt anbefalt å sette inn hormonspiralen. Tok det lang tid fra du satte inn spiralen til du merket bedring? Jeg sliter med store smerter, kraftige blødninger og jernmangel.
Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 01:14
Rannveig sin avatar
Rannveig Rannveig er ikke aktiv

Ble medlem: Feb 2010
Sted: Gjemnes
Alder: 27
Standard

Jeg fikk diagnosen på februar i år. Er ganske ung, er bare 24 år. Er visst uvanlig at så unge, som ikke har fått barn har denne diagnosen.. Er det jeg hører innenlands ihvertfall. Selv tenker jeg at det er mer at gynekologene sitter fast i "gamle" myter om adeno, slik som mange gjorde med endo i mange år....

Er selv ikke behandlet for adeno, går nå uten noe som helst. Er arbeidsledig på grunn av det, og skal ha vårt første prøverørsforsøk rett over nyttår nå..

Jeg har slitt mye de to siste årene, smertelindring virker ikke, og hormoner biter ikke på - det virker som kroppen tar fullstendig styring over de hormonene som kommer inn i kroppen også.

Jeg venter på å bli ferdig med barn, for så å foreta en hysterektomi. Som de sier på engelsk; I can't wait! Jeg er drittlei! Det er daglig jeg tenker på å heller være barnløs enn å godta ta smertene skal ødelegge hverdagen min sli som dette. Jeg går arbeidsledig, kan ikke jobbe i fagfeltet jeg har utdannet meg i + + + + på grunn av adeno. Må bare få sagt at jeg blir glad når jeg hører at dere har fått tilbake livet etter hystrektomien. Må være så sinnsykt godt Med smertene dere har levd med, så fortjener dere VIRKELIG et liv uten

Randi H... jeg må spørre... hvor fikk du diagnosen? I Molde eller Kristiansund?
Jeg har selv vært på begge de stedene, og har litt blandede erfaringer om kunnskapsnivå.. Kan du fortelle dine erfaringer?

Hilsen meg og mine fugler små
Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 12:01

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Rannveig Vis innlegg
Jeg fikk diagnosen på februar i år. Er ganske ung, er bare 24 år. Er visst uvanlig at så unge, som ikke har fått barn har denne diagnosen.. Er det jeg hører innenlands ihvertfall. Selv tenker jeg at det er mer at gynekologene sitter fast i "gamle" myter om adeno, slik som mange gjorde med endo i mange år....

Er selv ikke behandlet for adeno, går nå uten noe som helst. Er arbeidsledig på grunn av det, og skal ha vårt første prøverørsforsøk rett over nyttår nå..

Jeg har slitt mye de to siste årene, smertelindring virker ikke, og hormoner biter ikke på - det virker som kroppen tar fullstendig styring over de hormonene som kommer inn i kroppen også.

Jeg venter på å bli ferdig med barn, for så å foreta en hysterektomi. Som de sier på engelsk; I can't wait! Jeg er drittlei! Det er daglig jeg tenker på å heller være barnløs enn å godta ta smertene skal ødelegge hverdagen min sli som dette. Jeg går arbeidsledig, kan ikke jobbe i fagfeltet jeg har utdannet meg i + + + + på grunn av adeno. Må bare få sagt at jeg blir glad når jeg hører at dere har fått tilbake livet etter hystrektomien. Må være så sinnsykt godt Med smertene dere har levd med, så fortjener dere VIRKELIG et liv uten

Randi H... jeg må spørre... hvor fikk du diagnosen? I Molde eller Kristiansund?
Jeg har selv vært på begge de stedene, og har litt blandede erfaringer om kunnskapsnivå.. Kan du fortelle dine erfaringer?
Jeg fikk Diagnosen i Molde. Jeg har ikke vært i Kristiansund, men var i Ålesund for noen år siden, men de mente at det feilet meg ingenting. Jeg slo meg til ro med at dette var normalt, men i løpet av 2011 har blødninger, smerter og jernmangel øket på. Når jeg nå fikk diagnosen, så var jeg ikke sikker på om jeg kunne stole på den, men etter å ha lest her inne, så sliter jeg med de samme syptomene som de fleste her inne. Jeg fikk diagnosen etter ultralyd. Jeg skal tilbake i januar til ny kontroll.
Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 14:05
Rannveig sin avatar

Standard

I Molde faktisk... Da er du heldig, for der fant de ikke ut noe hos meg, måtte til Kristiansund for å få diagnose etter både ul og lap i Molde.. Var etter en ul jeg ble diagnostisert jeg også. På en ul i Molde etter jeg ble diagnostisert, kunne de se det i Molde også... rart dette her... Men så er det ikke lett å finne heller dette 'makkverket' da..

Har du slitt lenge? Siden du har vært i Ålesund osv? Hvordan har fastlegen din vært oppgjennom?? Hvordan er sykdomsbildet ditt?? Og hva gjorde at du skal på kontroll??

Beklager alle spørsmålene, men jeg vet ikke om så mange andre som bare har denne diagnosen alene - og samtidig så bor vi såpass nær at det er interessant å sammenligne erfaringer.

Det er trist å lese at du også har hatt vansker med å stole på diagnosen. Hva var det som gjorde dette vanskelig for deg?

Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 14:52

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Rannveig Vis innlegg
I Molde faktisk... Da er du heldig, for der fant de ikke ut noe hos meg, måtte til Kristiansund for å få diagnose etter både ul og lap i Molde.. Var etter en ul jeg ble diagnostisert jeg også. På en ul i Molde etter jeg ble diagnostisert, kunne de se det i Molde også... rart dette her... Men så er det ikke lett å finne heller dette 'makkverket' da..

Har du slitt lenge? Siden du har vært i Ålesund osv? Hvordan har fastlegen din vært oppgjennom?? Hvordan er sykdomsbildet ditt?? Og hva gjorde at du skal på kontroll??

Beklager alle spørsmålene, men jeg vet ikke om så mange andre som bare har denne diagnosen alene - og samtidig så bor vi såpass nær at det er interessant å sammenligne erfaringer.

Det er trist å lese at du også har hatt vansker med å stole på diagnosen. Hva var det som gjorde dette vanskelig for deg?
Jeg har slitt de siste 10 årene.Legen min har vært flink med å henvise meg videre hver gang jeg har tatt kontakt. Jeg har vært flere ganger i Molde. En gang fikk jeg beskjed om at jeg var full av muskelknuter, en gang fikk jeg beskjed om at alt var møllspist, og kunne bare fjerne alt... ) Krevde da å få en ny undersøkelse ved ett annet ett sykehus. Fikk da komme til Ålesund, men der fant de ikke noe. Slo meg til ro med at alt er bra og at jeg ikke var lik mine venninnner som kunne leve ett normalt liv selv om de hadde mensen. Tenkte som så at jeg var den uheldige som hadde mye smerter og sterke blødninger. Jeg har levd helt greit med dette. Jeg er i full jobb og har ikke hatt noe fravær pga av dette. Jeg har veldig høy smerteterskel. Noe som jeg fikk tilbakemelding fra jordmoren om når jeg fødte mine barn. Både smerter og blødninger har øket i 2011. Så jeg tok kontakt med legen min på nytt og ble henvist igjen til en ny undersøkelse ved Molde Sykehus. Da fikk jeg diagnosen Adenmyose og de kunne vi se tydelig under ultralyden.
Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 10:08
Uregistrert
Gjest

Standard Hvilken rolle spiller penger for den behandling endo. pas. tilbys?

Du skriver at legen din har vært flink til å sende deg videre... Men det virker ikke som om du har fått noen form for behandling? Å få en diagnose hjelper lite dersom du ikke får behandling. Be om henvisning til Ullevål - der får du seriøs hjelp.
Meget sørgelig at mange sykehus rundt om i landet ikke henviser videre til ekspertisen på Ullevål. Handler det om penger?
Blir vi henvist fra et helseforetak til Helse sør- øst/Ullevål, hvem betaler da for opr. og reiseutgifter? Helseforetaket hvor vi bor og hører til eller blir helse sør-øst belastet? Dette vil etter mitt syn være av betynding for den behandling endometriosepasiesnter tilbys av sitt lokale sykehuset.
Skulle gjerne ha opprettet en ny tråd på dette - men er ikke så datakyndig.
Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 10:58

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Uregistrert Vis innlegg
Du skriver at legen din har vært flink til å sende deg videre... Men det virker ikke som om du har fått noen form for behandling? Å få en diagnose hjelper lite dersom du ikke får behandling. Be om henvisning til Ullevål - der får du seriøs hjelp.
Meget sørgelig at mange sykehus rundt om i landet ikke henviser videre til ekspertisen på Ullevål. Handler det om penger?
Blir vi henvist fra et helseforetak til Helse sør- øst/Ullevål, hvem betaler da for opr. og reiseutgifter? Helseforetaket hvor vi bor og hører til eller blir helse sør-øst belastet? Dette vil etter mitt syn være av betynding for den behandling endometriosepasiesnter tilbys av sitt lokale sykehuset.
Skulle gjerne ha opprettet en ny tråd på dette - men er ikke så datakyndig.
Jeg har akkurat fått diagnosen og har ikke vært hos min lege siden da. Jeg skal tilbake på sykehuset neste uke, så jeg leser og leser her inne i håp om å øke min kunnskapen om sykdomen slik at jeg kan stille de rette spørsmål og å vite hvilken type behandling som finnes og evt bør prøves.
Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 11:38
Rannveig sin avatar

Standard

Siden du er på jakt etter informasjon, så må du se inn på liken jeg smetter inn under her. Selv har jeg ikke funnet et sted med så samlet informasjon om adenomyose. Det er fult mulig å kontakte Danielle og "snakke" med henne om det er ønskelig. Har gjort det selv, og det har virkelig hjulpet meg på veien mot å kunne godta og leve med sykdommen... Var ikke før jeg var inne på denne side, og hadde mail kontakt med Danielle jeg følte meg trygg på den diagnosen jeg har fått..

Lykke til videre framover, ønsker deg alt godt

http://www.adenomyosisadviceassociation.org/

Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 22:04
Uregistrert
Gjest

Smile Hormonspiral

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Randi H Vis innlegg
Jeg har også fått Diagnosen Adenomyose og er blitt anbefalt å sette inn hormonspiralen. Tok det lang tid fra du satte inn spiralen til du merket bedring? Jeg sliter med store smerter, kraftige blødninger og jernmangel.
Hei Randi,
Allerede etter en måned begynte jeg å merke litt bedring. Etter 3 - 4 mnd var jeg mye bedre. Jeg har fortsatt smerter innimellom, men de verste toppene har gitt seg og jeg klarer meg uten de sterkeste pillene. Hormonspiralen har definitivt gitt meg et bedre liv!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke opprette nye tråder
Du kan ikke poste svar
Du kan ikke poste vedlegg
Du kan ikke endre dine egne innlegg

BB code is
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Tråd startet av Forum Svar Siste innlegg
mange spørsmål til den som hat tid Kari-Marie Trenger du hjelp til noe? 5 30-08-07 21:46
Adenomyose kjeste Dr. Anton Langebrekke 1 31-01-07 21:51

Alle klokkeslett er GMT +2. Nå er klokken 19:19.