Endometriose.no - Forum
Registrer
Gammel 08-07-07, 11:00
Vigdis sin avatar
Vigdis Vigdis er ikke aktiv
Medlem av Natron-søstrene

Ble medlem: Oct 2006
Sted: vestfold
Standard Vondt nedover i beina..

Lurer på om noen av dere andre får det i forb.med mens, el endo smerter?
Føles som jeg får masse vann i kroppen, hovner opp, og beina føles som tømmerstokker, det verker aldeles sinnsykt.. Som isjas.. både fra korsryggen og nedover lårene, men også i føttene..
Blir stivt og veldig smertefullt.
Har revamtisk sykdom og , og har endel bekkenplager, men dette er spesielt ille ved mens..
Bare litt nysgjerrig om dette er typisk endo, eller om det kommer fra det andre jeg har. Blir jo påvirket hormonelt revmatiske sykdommer også..

Bare lurer..
Gammel 08-07-07, 11:18
Ann-Karin sin avatar
Ann-Karin Ann-Karin er ikke aktiv
Mirakelmamma

Ble medlem: May 2006
Sted: Sunnmøre
Alder: 42
Standard

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, sånn er det ikke med meg...

Hyggelig at du er tilbake, gratulerer med ny bolig !

Gammel 08-07-07, 11:50
Jorunn sin avatar
Jorunn Jorunn er ikke aktiv

Ble medlem: Mar 2007
Sted: Vestfold
Standard

JA til alt!! Og jeg har ikke noe revmatiske ting på gang - ikke som de har greid å finne uttav i hvertfall..

OG det blir bedre når jeg går på P-pilla! ( Det gikk fortere over når jeg brukte Marvelon faktisk.. Men Microgynomen lindrer den også allerede..)

Jeg spurte Langbrekke om det kunne ha noe med Endo å gjøre - og han sa noe om at Livmora kunne trigge åreknutene i bekkenet som igjen kunne trigge Isjas-nervene - som igjen kunne gjøre at man føles hoven og tung i beina.

(Jeg er mest plaget på venstre side...)

Det er en utrolig sær følelse altså.. for man føles som en tømmerstokk i beinet - men så syns det på en måte ikke.. merkelige greier disse nervene-banene våre..

Gammel 08-07-07, 21:53
Vigdis sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Jorunn Vis innlegg
JA til alt!! Og jeg har ikke noe revmatiske ting på gang - ikke som de har greid å finne uttav i hvertfall..

OG det blir bedre når jeg går på P-pilla! ( Det gikk fortere over når jeg brukte Marvelon faktisk.. Men Microgynomen lindrer den også allerede..)

Jeg spurte Langbrekke om det kunne ha noe med Endo å gjøre - og han sa noe om at Livmora kunne trigge åreknutene i bekkenet som igjen kunne trigge Isjas-nervene - som igjen kunne gjøre at man føles hoven og tung i beina.

(Jeg er mest plaget på venstre side...)

Det er en utrolig sær følelse altså.. for man føles som en tømmerstokk i beinet - men så syns det på en måte ikke.. merkelige greier disse nervene-banene våre..

Takk for svar Jorunn.. Det var kjekt å lese det Langebrekke hadde sagt!
(Så flink du er da, som husket å spørre, jeg blir altså bare så utrolig stotrete og glemsom hos leger jeg altså )

Det går liksom litt lys opp for meg etterhvert.. og jeg begynner å tro alt henger sammen, og at livmor (adenomyosen) kan være årsak til veldig mye!

Såååååå når blir det kaffe slaberas??
Gammel 08-07-07, 21:55
Jorunn sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis innlegg
Takk for svar Jorunn.. Det var kjekt å lese det Langebrekke hadde sagt!
(Så flink du er da, som husket å spørre, jeg blir altså bare så utrolig stotrete og glemsom hos leger jeg altså )

Det går liksom litt lys opp for meg etterhvert.. og jeg begynner å tro alt henger sammen, og at livmor (adenomyosen) kan være årsak til veldig mye!

Såååååå når blir det kaffe slaberas??
Ettersom jeg skjønte så var det Adenomyosen som var synderen her jah.. eller - det kan de jo ikke vite med 100% sikkerhet - men det tyder på det..

Og i og med at både du og både jeg har akkurat DET - såååå.... da virker det jo enda mer logisk på en måte...

Kaffe kaffe kaffe kaffe kaffe kaffe....

FØRST skal jeg få kjøpt meg et hus - sååå skal vi sette kaffe-dato vettu..

Gammel 08-07-07, 23:49
Katarina sin avatar
Katarina Katarina er ikke aktiv
Mirakelmamma

Ble medlem: Apr 2006
Sted: Sarpsborg
Alder: 35
Standard

Jeg er også mye plaget med verking i rygg, bekken og spesielt beina. Hos meg så er det fremsiden av lårene og nedover mot knærne. Det stivner av verk til tider, og da føles det ut som om de er lammet.

Vanskelig å forklare, håper du skjønte litt.

"If you can dream it, you can do it!" - Walt Disney
Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 09:24
Vigdis sin avatar

Standard

Jeg skjønte Katarina!
Det er sånn jeg føler det og.. at de blir som lammet, og verker og er stivt fra bekken og ned..
Har liksom lurt på om det har hatt med endo å gjøre da, siden det blir så ille hver gang ved mens. Starter noen dager før..
Nerver og kroppens funksjon forøvrig er snålt, mye henger sammen med hverandre, det skjønner jeg mer og mer..
Gammel 09-07-07, 09:27
Vigdis sin avatar

Standard

Sitat:
Ettersom jeg skjønte så var det Adenomyosen som var synderen her jah.. eller - det kan de jo ikke vite med 100% sikkerhet - men det tyder på det..

Og i og med at både du og både jeg har akkurat DET - såååå.... da virker det jo enda mer logisk på en måte...

Kaffe kaffe kaffe kaffe kaffe kaffe....

FØRST skal jeg få kjøpt meg et hus - sååå skal vi sette kaffe-dato vettu..

Det eneste jeg synes er merkelig, er at Langebrekke synes du var for ung til å fjerne livmor, men min vil han ta...???? hmmmm..

Kaffe kommer jupp jupp
Gammel 09-07-07, 09:45
Kjersti sin avatar
Kjersti Kjersti er ikke aktiv
Gledesspreder & Solstråle

Sted: Hammerfest
Alder: 40
Standard

Hei Vigdis

Jeg har noe lignende: får sviende smerte i korsryggen og nedover rumpa og lårene, og så blir de tunge. Blir veldig stiv i korsryggen og bekkenområdet, og kjenner at musklene i lårene stivner. Dette sprer seg til leggene også, og har ofte muskelkramper i leggene. Herlig om natta!!!
Jeg har også fått diagnosen adenomyose..så kanskje det er som Jorunn sier - at det er dette som gjør det verre...

Jeg har begynt å massere yttersida av lårene og hofta + leggene, det lindrer litt i hvert fall.
Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 09:54
Vigdis sin avatar

Standard

Hei Kjersti!

Takk for svar

Ja, nå begynner jeg å føle det har veldig sammenheng med livmoren (adenomyosen)...
Jeg synes også det hjelper med massasje, og varme.. varmt bad (savner badekarte mitt såååååååå)
Jeg føler jeg blir iskald nedover beina liksom, og må ha ullsokker og tepper, selv på sommeren når dette er ille..
Får også vondt under føttene..
Gammel 09-07-07, 10:35
Jorunn sin avatar

Standard

Jeg bare signerer alt sammen jeg, da!!!

Gammel 09-07-07, 10:36
Jorunn sin avatar

Standard

Men altså Jeg fikk jo plutselig denne henvisningen (Det står om det i "skjønner ikke noe tråden) - så nå lurer jeg på om ikke han kanskje har ombestemt seg..

Grunnen til at han ikke ville ta livmora mi var at jeg bare har ett barn.. det var ikke alderen alene.. Hadde jeg hatt to så hadde det ikke vært noe spørsmål om det skjønte jeg..
Gammel 09-07-07, 11:18
Lisbeth sin avatar
Lisbeth Lisbeth er ikke aktiv

Ble medlem: May 2006
Sted: Oslo
Alder: 43
Standard

Jeg har ikke tunge ben, dvs ikke mer tunge ben enn vanlig. Men jeg får smerter i korsryggen som går nedover i isjasnerva i bena. De smertene lammer bena mine, så på det verste så klarer jeg ikke å gå. Så da er det bare å krabbe opp trappe til do, og krabbe ned trappa og legge seg på sofaen og bare vente på at det gir seg. Jeg har smerter både i forbindelse med eggløsning og mensen, men bare lammelser når jeg har mensen. Aner ikke hvorfor? Jeg har bestandig hatt dette problemet, men har trolig ikke adenomyose.
Gammel 09-07-07, 12:50
Vigdis sin avatar

Standard

Sitat:
Men altså Jeg fikk jo plutselig denne henvisningen (Det står om det i "skjønner ikke noe tråden) - så nå lurer jeg på om ikke han kanskje har ombestemt seg..

Grunnen til at han ikke ville ta livmora mi var at jeg bare har ett barn.. det var ikke alderen alene.. Hadde jeg hatt to så hadde det ikke vært noe spørsmål om det skjønte jeg..
Jeg forstår.... ja, og uansett er det vel forskjell fra person til person, så det blir jo veldig individuelt..
Har ikke lest den tråden jeg Jorunn, har jo falt ut litt lissom, men nå skal jeg gjøre det..
Gammel 09-07-07, 12:54
Vigdis sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis innlegg
Jeg har ikke tunge ben, dvs ikke mer tunge ben enn vanlig. Men jeg får smerter i korsryggen som går nedover i isjasnerva i bena. De smertene lammer bena mine, så på det verste så klarer jeg ikke å gå. Så da er det bare å krabbe opp trappe til do, og krabbe ned trappa og legge seg på sofaen og bare vente på at det gir seg. Jeg har smerter både i forbindelse med eggløsning og mensen, men bare lammelser når jeg har mensen. Aner ikke hvorfor? Jeg har bestandig hatt dette problemet, men har trolig ikke adenomyose.
Kanskje det er smerter i forb. med endo generelt??
Jeg vet jo heller ikke sikkert om jeg har adenomyose, men det var det Langebrekke antok, da livmoren hadde konsistens som det, og ut fra sykehistorien min.
Jeg har hatt dette i beina lenge, men har trodd det har vært revmatisk, da det ligner sånn verk.. Får gangevansker jeg og, omtrent som da jeg var gravid
og hadde kraftig bekkenløsning.
Uansett... godt er det ikke, men "interessant" å høre at flere her har det sånn.. selv om jeg unner selvføgelig ingen dette
Gammel 09-07-07, 13:44
Katarina sin avatar
Katarina Katarina er ikke aktiv
Mirakelmamma

Sted: Sarpsborg
Alder: 35
Standard

Det kan ikke ha noe med syklusen å gjøre, iallefall ikke hos meg. Fordi jeg har jo kun hatt mens 1 gang på godt over 3 år, har stort sett gått på Procren. Og det er slik da også.
Så jeg tror på teorien om at noe ligger i klem eller noe sånt.

"If you can dream it, you can do it!" - Walt Disney
Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 16:10
NN2 NN2 er ikke aktiv

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis innlegg
Det eneste jeg synes er merkelig, er at Langebrekke synes du var for ung til å fjerne livmor, men min vil han ta...???? hmmmm..

Kaffe kommer jupp jupp

Min også
Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 17:03
Jorunn sin avatar

Standard

Jammen altså - Min bare SKAL ut den da - om jeg så må grine vel og lenge for å få det til..

Jeg må bare psyke meg opp til å bli skåret i på en måte..

Er så pysete at det er en skam!!!

Gammel 10-07-07, 08:30
Vigdis sin avatar

Standard

Det går seg nok til skal du se..

Min og skal vel bort, jeg bare "hakke lyst" liksom, ikke heeeeelt klar.
Men blir mer og mer klar.. Tror jeg da..
Gammel 11-01-10, 13:54
KristinD sin avatar
KristinD KristinD er ikke aktiv

Ble medlem: Aug 2009
Sted: -
Standard

jeg har det også sånn på en måte.. jeg trodde det var isjias. det er sånn at jeg får vondt i korsryggen, går inn mot rumpa og nedover benet, mest til kneet, men ofte ned i fotbladet. og hele beinet mister liksom litt følighet og det er ekkelt. Jeg blir liksom ikke tømmerstokk, men det er nerveVONDT i foten, særlig om jeg bøyer meg forover, og føler nesten litt noen ganger som at jeg må på do. Man vet liksom ikke helt da.. ER det isjias eller ikke?
Gammel 11-01-10, 21:06
NN1 NN1 er ikke aktiv

Ble medlem: Dec 2006
Standard

Jeg har slitt mye med det samme. I følge Naprapaten min har det en sammenheng med at når vi går med mye vondt i bekkenet spenner vi oss, og når vi har spent oss lenge nok stråler det rett og slett ned i beina og gjør at musklene blir mindre beveglige.
Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:14
Marit K sin avatar
Marit K Marit K er ikke aktiv

Ble medlem: Feb 2007
Sted: Norge
Alder: 40
Standard

Jeg har også vondt nedover i bena når jeg har mensen - klarer eks. ikke å gå så mye i oppoverbakker da - blir kraftløs i bena.

Har også revmatisk sykdom, men har mere tro på at dette skyldes endometriosen (vet ikke om jeg har adenomyose, jeg da).
Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:18
AnitaA AnitaA er ikke aktiv

Ble medlem: Mar 2009
Sted: Trondheim
Alder: 37
Standard

Æ har å slitt me stråling nedover i beinan og har opplevd at fotan stivne fullstendig, nesten litt sånn sennastrekk-aktig. Det her plages æ me når cystan e på full fart og i full blomst, og svært lite når æ e nyoperert, så æ har vel slådd fast at det e i forbindelse me det
Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 19:07
KristinD sin avatar
KristinD KristinD er ikke aktiv

Ble medlem: Aug 2009
Sted: -
Standard

jeg har også brukt å hatt sånne smerter når jeg har full blomstring av cyste, men jeg nekter å tro at jeg har fått en nå, for jeg går konstant på microgynon og jeg var til gyn senest i okt. og da så alt helt fint ut, bare en god del livmorslimhinne pga at j da gikk på diane og hadde tross de hatt mensen i 40 dager.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke opprette nye tråder
Du kan ikke poste svar
Du kan ikke poste vedlegg
Du kan ikke endre dine egne innlegg

BB code is
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Tråd startet av Forum Svar Siste innlegg
Så sinnsykt vondt! Heidi Vi skriver om endometriose 7 21-01-07 21:36

Alle klokkeslett er GMT +2. Nå er klokken 11:05.