Endometriose.no - Forum
Registrer

Gå Tilbake   Endometriose.no - Forum > Spør Ekspertene > Dr. Anton Langebrekke
Registrer Hjelp Medlemsliste Kalender Søk Dagens innlegg Marker forumene som lest

Dr. Anton Langebrekke Gynekolog og spesialist innen Kirurgisk Behandling.

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-03-09, 15:54
SonjaT SonjaT er ikke aktiv

Ble medlem: Apr 2008
Sted: Skien
Alder: 40
Standard Alternativ til å fjerne livmor?

Hei

Min sykehistorie er lang, men kort fortalt:
Jeg fikk etter mange år med smerter konstatert Endo ved lap. Det var for mye til å fjerne via lap og jeg måtte gjennom en større operasjon hvor de fjernet deler av tarm, cyste på blære og eggstokk. Hatt tre misslykkede IVF-forsøk. 4 egg på første forsøk, ingen på de to neste. Midt i disse forsøkene fikk jeg tarmslyng og påfølgende komplikasjoner. Fordøyelsen er ikke som den var. Dette er ca. 5 år siden.

Hadde i høst laserbehandling pga høy celleforandring. På kontrollen forrige uke var det for mye gammelt blod til at de kunne ta prøvene. Legen ville foreta en utskrapning for å eventuellt kunne fjerne kilden til blødingene. Jeg har hatt problemer med gammelt blod/utflod et par år og må gå med bind hele tiden.

I går ble jeg operert, men ikke uten problemer. Pga knuter og cyster var livmoren tett. I tillegg var den skjøvet mot venstre noe som gjorde det vanskelig å komme inn. De laget derfor et hull i høyre side. Det var ikke store utskrapningen de fikk gjort, men fant en polypp som kan være årsaken til blødiningen. Legen forklarte meg etterpå at de ikke kunne gjøre noe mer for å hjelpe meg. Ble det mer komplikasjoner nå så var fjerning av livmor neste forsøk.

Dette kvier jeg meg for fordi jeg ikke har lyst å brenne alle bruer med tanke på graviditet. Med livmor er det kanskje 1% sjans, uten er det 0%. Har heller ikke lyst å få problemer med benskjørhet. Vil vente til jeg har passert 40. Det er fem år til.

Mitt spørsmål er. Er det mulig at dere har andre teknikker for å hjelpe meg? Kunne det vært en ide å fått en henvisning til dere?

Siden legene ikke kommer inn i livmoren på vanlig måte, kan sædcellene komme inn da?

Håper du kan gi meg et ærlig svar.

Vennlig hilsen
Sonja
Gammel 11-03-09, 21:39
alangebrekke sin avatar
alangebrekke alangebrekke er ikke aktiv
Gynekolog

Ble medlem: Apr 2006
Sted: Oslo
Standard

Hei,
jeg forstår at du ikke har lyt til å fjerne livmoren, men bare en liten korreksjon: du får ikke bensjørhet av å fjerne livmor, bare hvis du fjerner eggstokkene er du utsatt for det.
Jeg tror det aller beste for deg vil være å unngå operasjon så sant det lar seg gjøre. Du risikerer en ny åpen operasjon, og da øker sjansen for ny tarmslyng. Det er mulig at sædcellene ikke kommer inn gjennom livmorhalsen, men det er overhodet ikke sikkert. Passasjen behøver bare å være minimal for at en sædcelle skal komme inn. Dette kan kanskje undersøkes m rtg hvis du snakker m din gynekolog. Derimot er det mulig med din sykehistorie at det finnes sammenvoskninger inne i bukhulen som gjør at du heller ikke blir gravid. Uansett: jeg hadde ikke latt meg operere uten videre.
Gammel 15-03-09, 21:08
SonjaT SonjaT er ikke aktiv

Ble medlem: Apr 2008
Sted: Skien
Alder: 40
Standard

Nå ble jeg ennå mer sikker på å unngå åpen operasjon. Tusen takk for svar.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke opprette nye tråder
Du kan ikke poste svar
Du kan ikke poste vedlegg
Du kan ikke endre dine egne innlegg

BB code is
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Nå er klokken 09:04.